lördag 9 augusti 2014

Fredagsmys


Fredagsmys...för de flesta är det chips, läsk och godis, men för en trädgårdstok finns det väl inget bättre än att få ägna fredagseftermiddagen i trädgården. Att få stå i en rabatt med jord upp till knäna, sorgkanter under naglarna, med en och annan kvist i håret och plantera nyinköpta växter för glatta livet...det är äkta fredagsmys det. Lyckokänslan förstärks ytterligare av att maken sätter på grillen, ljuva dofter sprider sig sakta runt om i trädgården, grannarnas barn plaskar och stojar i sin pool och maken spelar romantiska melodier på gitarren. Det är vardagslyx och livskvalitet! Nu har jag precis inlett semester-etapp nummer två. Inte så dumt alls att ha lite semester kvar så här på sensommaren.


Årets första bollkryss är inhandlad. Den består av olikfärgade plantor.
Här står den nu utanför boden och lyser upp lite.

Petunia Banana Chokolate och Pony-tails.

Här på baksidan av huset har vi kvälls-sol och jag har valt växter i solnedgångens färger. Gult, orange och rött. Agapanthus och Lavendel står för de blå/lila tonerna.










På innergården och vid entrén är det lila och rosa som gäller.
Tex. luktärter som jag tycker så mycket om.


Dahlia har jag i krukor på olika ställen i trädgården.
De flesta går i lila/rosa toner.









Torkan har tagit hårt på trädgården. Trots ihärdig vattning ser det väldigt trist ut.
Jag har börjat att klippa bort allt visset och fult.
Och planterat några nya växter där de gamla tagit slut. Men nu känns det verkligen att sommaren går mot sitt slut. Nu gäller det att ta vara på varje stund av sommaren.
Vi behöver ladda upp batterierna ordentligt för att orka med den långa kalla vintern.

Ha det gott!

Kram
Titti







13 kommentarer:

  1. Hej Titti! Får se om det går att kommentera idag , igår gick det inte. Jo jag har kikat runt på din blogg och är helt betagen av din fantastiska trädgård. Gillar den väldigt mycket. Både med växter och alla vackra saker du pryder den med. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag inhandlade också en kryssboll nu i veckan även om det tog emot lite att inse att sommaren börjar närma sig slutet vilket kryssbollarna är ett tecken på. Försöker tänka att det är en hel del kvar av trädgårdssäsongen ännu och att hösten kan vara fantastisk med sina färger.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du är som får ner dina nyinköpta växter.....här har de hamnat i skottkärran.....men ambitionen finns ;) ....och ja, de ska ner, frågan är när?
    Ha en skön helg.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så mange nydelige Dahlia i spennende farger. Jeg sådde en sort tidlig i vår. Den kommer, men ikke helt med det første tror jeg :-).

    SvaraRadera
  5. Jo minsann nu känns det allt att sommarfinalen börjar infinna sig. det är tort och blomfattigt i alla rabatter skräp och vissna blad-blommor är det överallt. Höstväxterna visar sig både här och där blir så sugen men tycker det är lite tidigt. Du har ju lyckats få det så fint hos dig. jag njuter av dina bilder och text som vanligt
    Önskar dig en skön söndag och ledighet
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Håller till fullo med! Det är fredagsmys på hög nivå det!
    Härliga bilder som vanligt...
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  7. Önskar dig en skön andra semesterperiod i er fina trädgård. Fortsätt mys!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja, helt enig! Ditt godteri er bedre enn alt annet :-)
    Vakre bilder!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  9. Helt klart det bästa fredagsmyset. Fina krukor med svartöga.

    SvaraRadera
  10. Bästa fredagsmyset! Härigt!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  11. Ryggar nästan tillbaka vid första bilden, vill inte se... jo det är en snygg kryssplanta i hinken, men också första påtagliga höstbeviset. På våren vill jag plocka fram alla vårtecken och mot hösten vill jag behålla sommaren och skjuta från mig allt som har med hösten att göra. Det innebär att jag undviker blomsterhandlarna på torget och ställen överhuvud taget som säljer höstblommor in i det längsta. I alla fall tills frosten har kommit.
    Så nu tog du mig med överraskning : D
    Tycker du har medelhavskänsla på din kvällssolssida och mycket härligt som blommar.
    Plantera, ja. Grilla, ja. Snygga solnedgångar, ja. Men sen får vi hålla tillgodo med syrsornas musik vid kvällsmysen här.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  12. Hej är här för första gången o föll för detta inlägg :) va fint du har, urmysigt! :)

    Kommer att kika in igen.

    Ha det gott, hälsningar från en annan trädgårdsnörd ;)

    SvaraRadera
  13. Jo det är nog så att sommaren snart börjar lida mot sitt slut!
    Men minst en månad kvar är det väl? Eller? Jo, vi kan väl bara bestämma att det är sommar till i mitten på september? ;)

    För jag skulle ju komma till dig "i sommar" och det har inte hänt ännu men jag ska :D

    Kram och njut av din sena semester!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...