måndag 4 augusti 2014

Frukost i det gröna


Jag har jobbat helg och kände att jag behövde lite uppmuntran/vila idag för att hämta krafter. Dagen började därför med frukost på terrassen. För att göra det lite trevligare piffade jag frukostbordet med blommor och min älsklings-kopp som jag fått av min lillebror. Tyvärr var maken på jobbet så jag fick sitta där i min ensamhet...ja, inte helt ensam...den lilla statyn fick hålla mig sällskap vid frukostbordet.








Här är det härligt att sitta omgiven av allt det gröna.
Det känns nästan som om man sitter på en terrass någonstans i Provence.


Efter den uppfriskande starten bar det av till Zetas trädgård.
Där hade jag hoppats hitta en otroligt fin Hortensia som jag hade sett i en trädgårdstidning. Men den fanns inte, så jag åkte hem tomhänt.
Men en hel del inspiration fick jag i alla fall.
Tyvärr glömde jag kameran! Jag får skylla på värmen. 35 grader är för mycket för en gammal virrig tant. Hon är i och för sig virrig i vanliga fall också, men värmen gör det lite värre än vanligt.

Väl hemkommen fick jag för mig att jag skulle ta en bild på fjärilarna i fjärilsrabatten, men där fick jag tji! Inte en enda fjäril ville fastna på mina bilder!
Men några snälla humlor tyckte nog synd om mig och poserade villigt.






Var är alla fjärilar idag. Har de siesta?



När jag passerade växthuset såg jag att årets första körsbärstomat var mogen.
Jag plockade den med andakt och eftersom jag är en kärleksfull hustru så gav jag den till min man som satt och oljade utemöblerna.
Mmm...den var gooood, sa han uppskattande.

Årets första uppätna tomat av sorten Gardener`s Delight.


För att göra slutet på dagen lika trevlig som början, tog vi ett glas iskall cider på terrassen nu på kvällen. En helt vanlig måndag i Augusti har gått till ända.
Imorgon är en ny dag.

Ha det så skönt ni också!
Kram
Titti






13 kommentarer:

  1. Herlige bilder! Nei, du var jo ikke ensom i det hele tatt, for vakrere selskap skal en vel lete lenge etter :-) Nydelig statue/byste du har der på bordet ditt!

    Ha en skjønn dag!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Din frukost var då betydligt härligare än här. vi sitter på verandan i ett i hållande regn och blir bara mer rastlös för var minut. Får nog hitta på nåt. Regnet behövs för här är knastertort. Hoppas din dag blir fin
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Älskar frukt och grönsaksfrukost. Ser himla gott ut. Jag äter direkt i växthuset varje morgon och kväll.
    Härligt med härliga dagar och som du säger imorgon är det en ny.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Fin frukostplats och frukost! Och en härlig pelargon, vilken sort?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger! Visst är den Pelargonen söt! Verkligen en favorit som blommat snällt hela sommaren. Jag köpte den på blomsterlandet i våras, men tyvärr fanns det ingen namnlapp. Jag har försökt ta reda på namnet men inte lyckats. Jag hoppas jag kan övervintra den så jag får njuta av den nästa sommar också/ Kram Titti

      Radera
  5. Jag kan verkligen se dig sitta där i ditt eget Provance och äta frukost :)

    Jag tycker att pelargonen ser ut som årets och i såna fall heter den Katy

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica! Ja blommorna påminner lite om Katy men plantan växer mer som en liten rund buske, lite ovanlig i formen, och lite högre än vanliga pelargoner. Söt är den i alla fall, även om jag inte vet namnet på den./ Kram Titti

      Radera
  6. Vilken underbar frukostplats! Där hade jag gärna också suttit😊Visst är det härligt nu när tomater och gurkor mognar. Det slinker in många i munnen när jag vattnar i växthuset. Världens bästa godis!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  7. Vilket mysigt frukostbord, det ser väldigt romantiskt ut även om du var ensam. Många underbara bilder som vanligt, härligt att se på. Ha det fint.Carita

    SvaraRadera
  8. Vilket vackert sällskap till frukosten,både damen och allt grönt! /Susanne

    SvaraRadera
  9. Vilken mysig frukoststund. Så vackert, så till och med gröt (som jag tycker om) skulle smaka fantastiskt).

    SvaraRadera
  10. Det hørtes som en fantastisk dag, fra morgen til kveld. Sånt et nydelig frokostbord! Ha det fortsatt godt. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
  11. Det var minsann inget dåligt frukostbord en vanlig måndag. Du kan konsten att sätta guldkant på tillvaron.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...