onsdag 27 augusti 2014

Lugnet efter stormen...


Nu har vi hunnit pusta ut efter staketbygge och trädgårdsbesök. Lugnet har återigen infunnit sig. Igår var sista dagen på vår semester och vi passade på att ta en sväng till Löta trädgårdscenter. Oj,oj! Vilken fantastisk plantskola. Jag tror att de har allt. Vi hade bestämt att vi inte skulle handla något, bara titta vad de har. (He, he!)
Vi tog inte ens med någon kundvagn in, men efter bara 100 meter så hittade maken en stor planta av Heuchera "Lime marmalade" som han ville ha och gick ut för att hämta en kundvagn i alla fall. När han kom tillbaka in igen hade jag redan hittat flera plantor som jag ville ha, och sedan hittade maken något mer han ville ha och på den vägen var det. Hela bilen var som vanligt full när vi åkte hemåt. När vi passerade Strängnäs var maken fikasugen så vi slank in på Solberga blommor och ni kan ju gissa hur det gick där(fniss) En mycket trevlig dag, alltså!!!





Årets sista bukett av luktisar står på farmors gamla skåp.
De fyller hela matsalen med väldoft.
De tillägnar jag alla nya följare.
Välkomna!

Ha en skön mittiveckan-dag!

Kram
Titti


PS.
Maken hade tydligen lovat TRIM-gänget att jag skulle lägga in receptet på kokoskakan de fick smaka i söndags. Här kommer receptet:

Hallonrutor med kokos
Botten:
1 hg smör eller margarin
4 msk socker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 äggula

Kokostäcke:
2 ägg
1 1/2 dl socker
2 hg kokos
50 g smör

2 dl djupfrysta hallon (Man kan använda hallonsylt istället om man vill)

1. Blanda alla ingredienser till botten och kavla ut den på smord plåt till en 1/2 cm tjock fyrkantig kaka.
2. Rör ägg och socker till kokosfyllningen, tillsätt kokos och smält avsvalnat smör.
3. Grädda botten 5 minuter i 200 grader, ta ut och bred ut de halvtinade hallonen på degen och lägg på kokos-smeten ovanpå.
4. Grädda kakan ca:15 minuter i 200 grader tills den fått vacker färg. 
Skär kakan i fyrkantiga bitar, medan den ännu är varm.
(Man kan också göra kakan i en vanlig pajform och låta gästerna skära upp den själva.)



9 kommentarer:

  1. Så godt at du kan slappe av nå etter all jobbingen med gjerdet og hagebesøket!
    Det er så herlig å kunne senke skuldrene og nyte hagen da.

    Jeg vet hvordan det er, for det er så lett å tenke at nå skal en ikke handle mer, men det er veldig lett å få med noen planter som frister likevel ;-)

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Hihi, det där känner jag igen! Ja inte att ha trädgårdsbesök eller staketfix men shopping....fast då själv, för herr´n i huset tycker ALLTID att jag kommer hem med för mycket så han åker inte ens med!!!! Det värsta är att jag får ju inte ner dem i jorden :( ....de blir liksom liggande i skottkärran :o

    SvaraRadera
  3. Vi var som en liten skara yra höns som virvlade runt hos dig :)
    I bussen jag satt i var det flera stycken som sa att er trädgård var den finaste de sett & då hade de sett en del poängterade de :) Tack för receptet jag lägger din blogglänk på TRIMs Facebook & skriver att receptet finns med där. På vår hemsida finns ett inlägg från din trädgård :)
    KRAM från mig!
    ps.Från Löta hem till oss är det ca.20 min med bil ;) Välkommen nästa gång om ni har lust!

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder. Trevlig lugn helg!

    SvaraRadera
  5. Som vanligt då. Men du hur får du plats med allt???
    Kakan måste jag testa låter ju supergod.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Härliga sensommarbilder och kul att ni delar trädgårdsintresset. Här är det bara jag som hittar roliga plantor.
    Ha det gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Å vilken härlig trädgårdsbild med hängmattan och alla verbenorna. Där vill man gunga en stund och njuta av det som är kvar av sommaren.

    Allt gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Ååååh, skulle gjerne ha lagt i den hengekøyen omgitt av kjempeverbena og Admiral fjärill:):) Så i dyllisk og sommerlig at.

    SvaraRadera
  9. Önskar ibland att sambon kunde vara lite trädgårds intresserad, men icke ett dugg. Får vara glad att han gillar att bygga istället:) Ett plus är att jag får hållas och göra hur jag vill i stort sett ..haha.
    Tack för att fina bilder! Skulle inte ha något emot att slappa i fina hängmattan:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...