lördag 2 augusti 2014

Tänk så fort det går


Den här sommaren har gått ovanligt fort. Tänk att vi redan är en bit in i Augusti. Jag vet inte vart tiden tar vägen. Det är nästan lite kusligt. Torkan och värmen har gjort att vi varit ovanligt lata, jag har inte orkat vattna tillräckligt eller plocka bort allt som vissnat. Idag har jag i alla fall börjat skärpa mig lite. Innergården har fått sig en uppsnoffsning och jag har planterat några klematis vid lusthuset. Växthuset är nystädat och några nya Dahlia är planterade i krukor utanför växthuset. Inga bilder blev tagna för det blev rätt sent innan jag blev klar. Kanske hinner jag ta några bilder imorgon.
 Någon undrade om fjärilsrabatten. Den har vuxit till sig så fint och mängder med fjärilar flaxar runt blommorna, men det har varit omöjligt att fota eftersom maken har sitt snickarbord där, han håller på att snickra ett nytt staket. Bilder kommer så fort det går att komma fram till rabatten utan att riskera liv och lem. Häromdagen när jag vattnade, fastnade jag med foten i en presenning som låg vid snickarbordet och jag föll handlöst och skadade armen, sedan dess håller jag mig därifrån!


Här vid lusthuset har jag redan tidigare planterat Klematis Voluceau och Dorothy Walton. Nu har jag planterat fler så att det ska växa en planta vid varje stolpe.
Så småningom kommer det bli som en grön vägg och de små fönstren kommer synas tydligare. Alla Klematis har färger som matchar den lilla trädgårdsflaggan.
Jag hoppas att det ska bli fint.


Det är lite bökigt att plantera här i gruset. Vi bor på en sandås och under gruset är det ren sand. Jag gräver djupa gropar och lägger tidningar i botten, sedan fin mullrik jord och en näve benmjöl. Och massor med vatten.
Sedan krattar jag tillbaka gruset igen.




Jag fyndade ett litet hjärta av betong när vi var på Garden Aquatica för någon vecka sedan. 40 kronor var ju oemotståndligt billigt.
Det fick följa med hem och står nu på gruset med några taklökar i.


Bakom lusthuset växer Rosenvial.
En av mina favoriter. Färgen är så härlig och blommorna ser nästan ut som Orkidéer.



Och en ny liten groda har hittat hem till vår trädgård.
Eller är det kanske en padda?
Vet inte så noga, men fin är han i alla fall.


Hoppas ni har det bra i sommarvärmen!

Kram
Titti





11 kommentarer:

  1. Du har det så pyntat och fint, med egen trädgårdsflagga och allt... Gillar ditt lusthus och det kommer ju att bli ursnyggt när klematisen svingar sig uppåt.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Ha-ha, som jag känner igen mig - här är det också snickarverktyg lite överallt:-) Men visst är det bra att ha någon som gillar att snickra trots allt?
    Vilket fint hjärta du hittade, jättesnyggt med taklöken i! Ert lusthus är jättefint, skall bli spännande att se resultatet när alla klematisarna har vuxit till sig.
    Ha en fin lördag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli toppenfint med all clematis runt paviljongen! Synd att det inte är uppvuxet redan så du kan sitta där och njuta och vila ondarmen. Fantastiskt vackra vialer! De trivs nog i sand för här på lermarken försvinner de innan de orkar blomma.

    SvaraRadera
  4. Vilket fint lusthus! Blir säkert fint med clematis även om jag tycker det är superfint redan nu. Fynd är alltid roligt att göra och taklök gör sig bra på de flesta ställen men kanske särskilt i betong.
    Må så gott och hoppas armen snart är bra igen!

    SvaraRadera
  5. Ser ut som ett litet paradis ditt lusthus. Smart att plantera i gruset. Så ska liljor stå läste jag för att slippa liljebaggar, tänkte testa med nästa omgång. Nu regnar det så skönt på taket härligt då slipper jag kånka med vattenkannor eller slangen. Har ju flugit jag med fast på plattorna.
    Önskar dig sköna dagar
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Visst rusar sommaren på men ännu har det bara gått två dagar av augusti. Tycker det låter som ni är väldigt aktiva! Hoppas din arm är bättre nu.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tänk ett hus täckt med clematis, vackert! Så lätt att snubbla i trädgården, själv är det mest trädgårdsslangen som utgör fara... Hoppas god bättring!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  8. Tack för väldigt vackra bilder. Som vanligt. Det är ett fantastiskt paradis ni har utanför huset. :-)
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dig om att sommaren bara sprang iväg! Men jag kan tycka att denna tid på sommaren är den bästa. Man kan varva ner lite och det mesta växer och frodas i trädgården och så kommer den härliga sensommarblomningen :)
    Det kommer bli jättefint med klematis runt paviljongen.
    Ha det gott och jag hoppas att vi kommer att träffas snart :)

    SvaraRadera
  10. Hej

    Ja tiden bara rinner iväg på sommaren. Varför gör den inte det på vintern?
    Har varit en dålig bloggare under sommaren men nu är jag snart på G igen.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  11. Ja, inte har man orkat så där värst mycket när det varit så här varmt, det verkar som om hela sverige har haft värmebölja! Jag både njuter och pustar lite, omvartannat!
    Så fint du har det, och taklök i hjärta är så fint tycker jag, ja det var billigt!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...