fredag 5 september 2014

Äppel, päppel...


Det är en härlig tid nu. Solen skiner och det är 20 grader varmt så här en bit in i September. Färgerna börjar förändras på växternas blad och äpplena som mognar är röda och granna. Jag har börjat plocka fallfrukt och tagit fram äppelrecepten från förra året. Glasburkarna står redo i köket för mos och marmelad. 







"Ett äpple om dagen håller doktorn borta" sägs det, och visst är äpplen både goda och nyttiga. Men de är vackra också och fungerar alldeles utmärkt som dekoration i trädgården. Pyntat och fint, helt gratis. Tillsammans med lite mossa och några rankor och bär från vildvinet så ser det riktigt mysigt ut.









Nu jobbar jag hela helgen, men på måndag blir det nog dags att koka äppelmos och den goda äppelmarmeladen som jag fick från Carita på Klarbäret. Pröva den gärna, den är verkligen god. Du hittar receptet här.

Hoppas ni alla får en skön helg!

Kram
Titti




10 kommentarer:

  1. Kul att du gillar receptet , jag skall också göra några burkar att ha i kylskåpet och sen fryser jag in resten. Jag skall försöka göra mycket den här gången för förra året tog den slut väldigt fort. Ha en fin helg även om du jobbar. Carita

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir av dina vackra bilder. Kan tänka mig att det doftar gott om citronarrangemanget också.
    Ha det bra i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  3. Här har det mesta av fallfrukten tyvärr hamnat på komposten än så länge. Tråkigt, men sant. Jag får försöka skärpa mig nu - det finns ju så mycket gott att göra på äpplen.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt inlägg! Så fina bilder på både äpplen och citroner...äppelmos ska jag testa att göra, perfekt med receptet! Tusen tack!
    Ha nu en skön helg...ta hand om dig,
    Titti

    SvaraRadera
  5. Så mange flotte epler du har! Epler er alltid så vakre å se på.

    Ha en fin helg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga äppelbilder! Doften känns ända hit!

    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Tittar på dina bilder med ett leende på läpparna. Underbart!

    Fortsatt fin äppelpäppelhelg;-)!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Så vackert med äpplen på våningsfatet! Det är härligt att kunna använda frukter och bär i arrangemang. Hör liksom hösten till. Tyvärr har jag inga fruktträd men det finns både nypon och björnbär som växer vilt här i naturen. Det går också bra.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  9. Ja men du så fint med citronerna!!!!
    Äppelpyssel måste jag gör i veckan.
    Tack för inspirationen.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Så mycket fint, gillar stegen!
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...