fredag 12 september 2014

Blommig fredag


Äntligen drar Blommig fredag igång igen. Som jag har längtat! För dig som inte vet vad det är så kan jag säga i förtroende att det är en trevlig "lek" för trädgårdstokar som mig. Varje fredag får vi ett nytt tema och får tolka det på vårt eget sätt och med egna bilder. Denna fredag är temat Premiär.
Häng med! Det är något jag vill visa dig!


Seså, stå inte där och var blyg! Kom närmare!

Lite längre fram, tack! Och akta dig så du inte trampar i fågelbadet.

Så där ja, nu är vi framme! Det är det här jag ville visa dig. Ser du? Jag har fått en alldeles egen Aurikelteater. En så´n som jag längtat så länge efter. Premiär för i år.  Jag har aldrig ens haft en Aurikel förut.


Så då förstår ni hur glad jag är att det äntligen har blivit en verklighet.
Det är den snälle maken som snickrat den åt mig.
Och jag bad inte ens om det. Han erbjöd sig alldeles frivilligt att snickra en Aurikelteater efter att ha sett en så´n i en tidning.


Auriklarna har jag beställt från Rays perennials.
Nio stycken små plantor står nu här och visar upp sig.
Jag ser verkligen fram mot nästa års blomning.
Jag hoppas att de överlever. Nu måste jag ta reda på bästa sättet att övervintra dem. Kanske någon har bra tips på hur man gör.

Här är den lilla nockdekorationen, visst är den söt!


Aurikelteatern passar väldigt bra här i Julias Hörna. Den är tillägnad äldsta barnbarnet. Hon har fått en alldeles egen hörna här, där hon kan sitta och äta glass eller kanelbullar med hemkokt hallonsaft till. En korg med leksaker finns också här. Extra mysigt blir det när Doftschersminen blommar.



En liten hylla med blommor som byts ut efter årstid.
På våren är det Penséer och just nu står här två röda Kalanchoe.
De trivs alldeles utmärkt utomhus och håller långt in på höstkanten.
Fina vimplar måste man ju också ha!


Lite husdjur brukar ju barn gilla.
Vad sägs om en liten höna? Snäll är hon, bits nästan inte alls.
Och äter inte så mycket. Hon heter Agda.



En röd pelargon får bli en färgklick på bordet.

Det här är utsikten från köksfönstret vid midsommartid.  En härlig vy att titta på medan maten puttrar på spisen! 

Ja, egentligen var det ju Aurikelteatern som jag skulle visa.
Det var den som var nyheten för i år. 
Jag kom visst lite från ämnet.
Men så är det med gamla tanter!

Vill ni kika på fler lite redigare tolkningar på temat Premiär
så kan ni klicka på bilden nedan.
Då kommer du in hos Pilgrim och Blommig Fredag.


Jag önskar er alla en riktigt skön sensommarhelg!

Kram
Titti










28 kommentarer:

  1. Så fint du har det och vilken härlig man som bara snickrar ihop en teater så där! Jättevackert!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Åh, så fint det var i hörnan! Vilket härligt ställe att vara på. Aurikel-teater har jag sett på mässan ibland. Läckert. Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  3. Verkligen en gul grej. Har aldrig haft en sån blomma. Spännande att se hur det blir nästa år. hihi den röda pelargonen du har på bordet, en sån köpte jag på pelargonmuseét i Bodafors när jag var där Els heter den
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Virkelig lekkert aurikkelteater du har fått deg, og hvilken snill mann du har!
    Det er så mye fint i hagen deres, og jeg blir aldri lei av å se bilder derfra!

    Klem , Marit

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig hörna! Jättefint, och vilket fin hus till auriklerna.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Underbar tolkning och inspirerande inlägg! :)
    Härlig hörna med massa fina detaljer. Vilken snäll man du har!
    Ha en trevlig höst dag!

    SvaraRadera
  7. Gratulera maken till ett snyggt bygge. Får han lust till en till så...:) Har man barnbarn så är det helt som det ska att de ligger först i tankekön. För tankekö har vi, alla lagom gamla kvinnor. Även vi utan barnbarn:)

    SvaraRadera
  8. Jag gillar Julias hörna och din finfina aurikelteater. Härlig utsikt från köksfönstret, sånt är viktigt. Själv ser jag in i bersån med mitt zinkbadkar som är upplyst på kvällarna.
    Måste vara kul för Julia att få ge namn åt ett eget rum i trädgården.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  9. Grattis till en Auriklerteater.Har själv ganska många Aurikler och jag brukar övervintra en del i källare under tillskottsljus och en del i växthuset .Har ingen värme på där men det brukar gå bra.
    Lycka till med dina.

    SvaraRadera
  10. Vilken fin aurikelteater, lycka till med en. Ha en fin helg.Carita

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt fin aurikelteater! Önskar dig många fina stunder där med spännande skådespel i dina krukor. Kram /carolin

    SvaraRadera
  12. Gratulerer :-) Litt av en teaterpremiere!

    SvaraRadera
  13. Vilken underbar liten hörna du ordnat! Måste kännas roligt för barnbarnet!Och tack för att vi fick komma på premiären!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  14. Vilken mysig hörna du skapat till barnbarnet. Där måste man trivas oavsett man är barn eller vuxen. Vet inte riktigt vad en Aurikelteater innebär men trevligt ser det ut.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  15. Kanonfint!!! och vilken bra inspiration till mig som snart ska bli farmor! Kram.

    SvaraRadera
  16. Men, oj vad mycket skoj i din premiär! :) Gillade särskilt aurikelteatern! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  17. Så koselig og sjarmerende du har det! Fikk lyst til å sette meg ned hos deg.

    SvaraRadera
  18. Tack för underbara bilder....så mycket att studera på dina härliga bilder.... ..=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  19. Så himla fin den är! Hela lilla hörnan är fantastiskt gullig förresten :) En härlig premiär!
    Ha en skön helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  20. Ja det är en rolig lek att vara med på. Och inte minst att se vad andra hittat på. Så fint du har det!

    SvaraRadera
  21. Åh, vad roligt.... Kom lite närmare... Akta fågelbadet :)
    Blir glad av sånt!
    Grattis till teatern och hoppas du har bättre tur med auriklarna än jag hade. De stod i min teater en säsong och året efter var de alla i miserabelt skick fast de övervintrade i växthuset.
    På riktigt, så tror jag faktiskt att de mår bäst av att planteras i rabatten under vintern eller att jordslås och täckas och inte stå kvar i krukorna...

    I min teater bor det numera Taklök ;)

    Kram

    SvaraRadera
  22. Va fint du har, så prydligt men ändå med glimten i ögat och små övveraskningar!

    Ha en Trevlig Helg! Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  23. Grattis till en fin aurikelteater!
    Vilken snäll man du har.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Kanon bra premiär du fick till!
    Jadu jag har ju mina aurikler inne på den svala glasverandan.Ljust,runt +10 grader & en skvätt vatten när de ser slokiga ut. Man kanj u gräva ner dem ute men jag har för många så det funkar inte för mig. Ett år testade jag med en vanlig trädgårdsaurikel i kall växthuset men den klarade inte vintern.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  25. Vilken lyx att få snickartjänster "bara så där" - och så fint det blev! Gillar särskilt den lilla holken, den blir liksom pricken över i:et!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  26. Får inte fram dina bilder, Ipaden är seg. Mina aurikler gräver jag ner i grönsakslandet när de blommat över och krukar in dem igen i mars-april.
    Gortsatt skön söndag
    Birgitta

    SvaraRadera
  27. Oh, så fint & trevligt!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  28. Titti, how could I missed this sweet post!!!!??? That's absolutely adorable! I love this! Always want to have such a place in my garden!
    Lovely!
    Have a happy happy time
    Elisabeth

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...