torsdag 4 september 2014

Bonusdagar


Sista veckan i Augusti var full av aktiviteter, som ett virvlande crescendo, och sedan tog plötsligt orken slut. Vi har varit helt utmattade ett par dagar och behövde ladda upp batterierna igen. Jag har inte ens orkat öppna datorn, än mindre fixat i trädgården. På grusgången har mängder med växter väntat tålmodigt på att få komma i skön, mullig jord. De har tittat anklagande på mig varje gång jag gått förbi och till slut skämdes jag, vad är jag för en människa som plågar stackars växter på det sättet? Idag kavlade jag upp armarna och skred till verket. En planteringsorgie utan like inleddes. Växter planterades, växter flyttades, växter pysslades om och gödslades och växter inspekterades och beundrades.


Finstädat på planteringsbordet...



...och i växthuset.




Gruset blev krattat...

Verbena-havet blev beundrat...

Svampar inspekterades...

Den här perenna Fuchsian fick en liten applåd.
Så duktigt av den att övervintra på den här breddgraden och sedan blomma så fint med små näpna blommor. Sådant gillar jag! Det är rätta takter!


Här vid holken måste man stanna en stund och njuta av sensommarens sista blommor. Bredvid holken blommar en Violruta så fint.
Men oj så svårfotad den är, blommorna tycks försvinna på alla bilder.



Miscanthus sinensis "Kleine Fontaine" är mer samarbetsvillig, den är gärna med på bild med sina fina vippor.

Och Palmstarren, Carex muskingumensis, ett av mina favoritgräs. Nästan alla som besöker trädgården frågar om namnet. Den är så vacker, man måste nästan dra med händerna över den och smeka den lite varje gång man passerar.


När Trim-gänget var här förra veckan så gjorde dem en rolig film som nu ligger på deras facebook-sida. På filmen ser man några av herrarna fundera på varför det hänger krukor på bambupinnar längst ner i trädgården. Nu kan jag avslöja varför, så att de inte behöver anstränga sina små grå celler alltför mycket. Vi har helt enkelt blivit med sork, och den vill inte ha växter där jag planterar dem.
Eftersom jag är djurvän så låter jag honom tro att han vunnit. Men jag gillar inte bar jord, jag tror att jag lider av Horror Vacui, så jag stack ner några bambupinnar och hängde krukor på dem för att fylla ut tomrummet. Så enkelt var det.


Jag måste erkänna att jag nog gått och blivit kär på gamla dar. Kär i min trädgård!
Jag vill inte gå hemifrån under sommarhalvåret. Jag vill bara sitta och lukta på alla blommorna...precis som tjuren Ferdinand.


Lite vemodigt är det så här års. Vetskapen om att man måste skiljas från trädgården under flera månader är nästan smärtsam. Men just nu har vi fått bonusdagar med 24 grader varmt och då passar vi på att njuta så mycket vi kan.

Passa på att njuta ni också!

Kram
Titti 



14 kommentarer:

  1. Tack för underbara bilder från din fina trädgård....njuter av värmen gör även jag här uppe i Piteå men i mina bänkar förbereds för höst....några dagliljor och solhattar bjuder än på skön blomning tack och lov....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Ja, det där TRIM-gänget frågar då efter de mest självklara saker! Men jag måste erkänna, vid första anblicken, trodde jag, att de hängt sina hattar på pinnarna! Sedan måste jag ju ge dig en eloge för väl utfört arbete, så prydligt!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Det är så fint så man häpnar! Otroligt vad du fixar och bra idéer saknas då inte heller. Vi njuter av lite värme vi också runt 20 var det igår.
    /Ulrika

    SvaraRadera
  4. Förstår att du är kär i din trädgård. Den är ljuvlig. Mycket att titta på och spännande saker i varje hörn verkar det som. Gillar din krukinstallation. Men inte behöver du väl säga hej då helt till trädgården över vintern. Okej, det finns ingen blomning, men säkert mycket annat att njuta av när stommen framträder i all sin tydlighet. Trädgård i ny skepnad. Mycket att fota. Frost, snö, vackra grenar, fröställningar. Vintersol med vilstol och tjockt täcke. Jag har de senaste åren försökt att utmana mig själv i att locka så många olika fågelarter som möjligt till trädgården och sen gäller det förstås att hålla utkik. I januari februari är vi igång igen med plantor och varför inte en varmbänk. Man hinner knappt diska krukorna förrän det är dags igen. Äckligt optimistisk... ja, det är jag det : )
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, Anette! Visst ska man vara optimistisk, jag försöker vara det för det mesta. Men i min landsända får vi upp till en meter snö på vintrarna, i alla fall de senaste 4 åren, så det är inte så mycket av trädgården som syns. Möjligen topparna på buskar och träd. Dessutom gillar jag inte snö, så jag håller mig inomhus under den mörka perioden. Jag är helt enkelt inte någon vintermänniska, det är väl därför det känns så deppigt./ Kram Titti

      Radera
  5. Så härligt du har i din trädgård Titti! Där skulle jag också njuta för fulla drag. Tycker din lilla sittplatsbrygga är så fin. Har själv varit inne på nåt liknande hemma i min have men jag har ju så förbaskat ont om plats. Eller, det är en prioriteringsfråga så klart...😊I år fick köksträdgården sig ett lyft. Under vintern får det därför smidas planer. Vårens ankomst brukar ju vara = "göra om/ göra nytt/ flytta runt". Då blir man ju som tokig! Längtar redan....blir kanske en strand eller brygga då😊
    Kram på dig!
    Milla

    SvaraRadera
  6. Så mycket vackert du bjuder på! Ja, jag förstår att du inte vill gå hemifrån =oP
    Fågelholk/arna inspirerar! Härliga!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. Kan du inte ta dig en tur över till Öland och ta tag i min trädgård också? Hi hi...
    Så fint du har gjort och den ser alldeles magisk ut, förstår verkligen om du bara vill sitta där under korkeken!
    Ha en fin vecka, sköt om dig!
    Kram,Titti

    SvaraRadera
  8. Det är inte alls undra på att du är kär i den så vackert som du har det och sån energi de verka ha för att göra saker. Önskade jag hade hälften av den men jag unnar dig allt det fina Jag njuter av dina bilder.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  9. Vilka ljuvliga bilder! Palmstarren har jag också och jag kan bara hålla med dig - den är helt fantastisk!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  10. Skjønner at kreftene dine tar slutt noen ganger, for det er en utrolig flott hage du har!

    Det lilla gresset, er det noe du sår hvert år eller kommer det igjen år etter år?

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Palmstarr är en perenn som kommer snällt varje år. Jag har satt en liten planta för 5 år sedan, och den har sakta brett ut sig, men inte så att det blir till problem. Jag upplever den som väldigt lättodlad och som sagt, väldigt vacker. Verkligen odlingsvärd/ Kram Titti

      Radera
  11. Fina bilder som vanligt. Och pyssligt och ordningsamt. Men använder ni inte växthuset? Det ser alldeles för välstädat ut. I mitt kan jag knappt sätta ner en fot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det används flitigt. Det är inte så stort men jag har tomater och olika kryddor. Även några sommarblommor. Jag brukar ha gurka och physalis också men jag hann inte riktigt med i våras pga min reumatism som krånglade mer än vanligt. Men till nästa år hoppas jag att det blir bättre./ Kram Titti

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...