onsdag 10 september 2014

Några små kvistar


Maken och jag tog en liten promenad ner till havet, som ligger några hundra meter från vårt hus. Det är bara en liten havsvik, men ändå så skönt att strosa runt längs strandkanterna och få andas in den friska havsluften. Det finns en liten båthamn och längre in en hel del vass. När vi gick där och strosade såg jag plötsligt något som liknade Miscanthusgräsets vippor. Jag vet inte vad det är för något, men det var så vackert att vi plockade med oss några vippor hem. Nu står de i en liten glasvas på matsalsbordet och sprider lite vardagsglädje.





För en tid sedan tog jag in några kvistar av Basilika "Magic mountain" och satte i några små vaser. Efter bara några dagar började små rötter synas, och en vecka senare är det fullt av kraftiga rötter på alla tre plantorna. Tänk att det var så enkelt att föröka dem, det hade jag ingen aning om.




I matsalsfönstret står två rosa Begonior. Jag blev så förtjust i den fina rosa färgen. Det är mysigt att få börja pyssla lite inomhus så här års.
Inomhusväxterna har ju blivit lite "försummade" under sommaren.





Det behövs inte så mycket för att få det där lilla extra i vardagen.
Några små kvistar eller en Begonia från Ica för 29 kronor.
Det är så sant som det sägs:
Om du kan glädja dig åt småsaker så har du mycket att glädja dig åt!



Ha det så gott!

Kram
Titti


5 kommentarer:

  1. Visst blev det fint med din vass i glasen. det är nåt jag saknar att inte ha någon plats till vaser med blommor. Men det kommer nog det med nya huset.
    Ha en skön kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så fint på brickan. Det behövs inte mycket för att pigga upp bara man har ögat för hur det kan arrangeras.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Der er vi veldige enige, rosa er en vakker farge! Begonia har jeg egentlig aldri likt, for min mor hadde alltid noen røde forferdelige begonia når jeg var barn. Husker de enda... ;-)
    Men når de kommer i en rosa utgave blir det noe helt annet! De var kjempefine :-)
    Ja, når en kan glede seg over små ting har en mye å være glad for!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  4. Så enkelt och så fint med vass i vas! Basilikan gör sig också utmärkt som soloartist, men jag gissade på mynta innan jag läste ordentligt :)

    SvaraRadera
  5. Så flotte strå dere fant ved havet. Nydelig i vasen. Skal følge tipset ditt om å ta inn basilika. Flott å få til nye planter. Nydelige Begonia lyser virkelig opp i vinduskarmen, og til lyse, lette gardiner :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...