söndag 28 september 2014

Så det kan bli


Dagen började bra. Vi hade lånat vårt äldsta barnbarn(hon är 4 år) över dagen och skulle till Mariefred på ångtågens dag. Hon älskar tåg och hade sett fram mot dagen. Som tur var valde vi att först åka tåget och sedan gå och fika. Tågturen var mycket uppskattad, speciellt varje gång loket tutade vid vägövergångarna. Efteråt skulle vi gå på café och fika och barnbarnet hade blivit lovad en stor glass. Men precis när vi kom in på konditoriet blev jag stucken av en geting. Inom några minuter började mina armar svälla upp, och det började bulta konstigt i öronen. Vi gick mot bilen för jag anade att något inte stod rätt till. Jag hann bara sätta mig så började hela ansiktet svullna och jag tappade känseln. Min man körde i ilfart till närmaste sjukhus medan jag började tappa medvetandet där bak i bilen. Jag hade fått en allergichock och håll på att hamna i koma. Som tur var kom vi i tid till sjukhuset, jag fick snabb hjälp av cortison och adrenalin och fick ligga på övervakningen till tio på kvällen. 
Idag mår jag ganska bra men är lite trött och hängig. Så det kan gå...jag som inte ens visste att jag var allergisk mot getingstick. 








Nu har jag börjat natta mina Fuchsior. Man känner sig som en styckmördare när man måste klippa ner dem för vinterförvaringen. Men nu är det gjort för den här gången. Alla Dahlior är också nattade. Nu återstår det att ta in de Afrikanska liljorna. Sedan är vi redo för vintern.

Ha en skön söndageftermiddag!

kram
Titti



15 kommentarer:

  1. Fy så otäckt att få en allergichock.Och vilken tur att du inte var ensam med barnbarnet.Kommer du att få ha spruta hemma jämt nu?.Så att du kan börja stoppa chocken själv om det händer igen.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Jag får nog ta upp det med min läkare, för det är otäckt om det händer igen. Och visst var det jätte-tur att maken var med, annars vet jag inte hur det hade gått/ Titti

    SvaraRadera
  3. Usch vilken otäck upplevelse du råkade ut för! Blir rädd när man läser hur fort förloppet är. Vilken tur att allt gick lyckligt!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Men usch så otäckt! Vilken tur att ni hann till sjukhuset så snabbt!
    Ta igen dig nu!
    Må så gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  5. Huff og huff! Geting er for meg et ukjent ord, men er det en bie eller veps? Det hørtes uansett lite hyggelig ut. Godt at du kom deg på sykehus så fort!

    Vakre bilder du viser :)

    God bedring til deg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Ja, det är det samma som veps på norska./ Titti

      Radera
  6. Men .. vad läbbigt! Och vilken otur, att det skulle hända just då!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Fy va otäckt!!! Tur du inte var själv!
    Har aldrig lyckats med det där att övervintra dom. Håller mig till pelargonerna.Känns som ett säkrare kort för mig.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Sikke en forskrækkelse, godt at din mand fik dig hurtigt på sygehuset og at det går bedre med dig.

    Tak for din kommentar hos mig :)

    SvaraRadera
  9. Usch vad hemskt. Skönt att du mår bättre.
    VAr rädd om dig.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  10. Hei! Uff, har opplevd akkurat det samme. Lymfekjertelene klumpet seg sammen og jeg hyperventilerte. Fikk hjelp av lege som deg. Har litt anstrengt forhold til veps. Dette er mange år siden og har ikke blitt stukket siden. Tror ikke at man reagerer like sterkt hver gang. Det har kanskje noe med hvor man blir stukket. Godt at det er bedre med deg.
    Har ikke klart å legge fuchsiane eller dahliane ennå. Fuchsiane ser like fine ut, men d. blomstrer mindre og mindre. Det må jo, gjøres snart i overimorgen er det oktober.

    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  11. Det hørtes som en dag som startet så bra, men uff så vanskelig etter hvert. Håper du er over det værste og at det blir fort bra igjen.

    SvaraRadera
  12. Men Titti! Usch, vad hemskt. Vilken tur att du fick hjälp snabbt på sjukhuset. Getingar är inte att leka med.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  13. Ojojoj, vilket äventyr. Tur att du hann till sjukhuset i tid och inte befann dig på nån avlägsen plats.
    Gott att ligga i fas och ha det mesta gjort. Tyvärr kan jag inte säga detsamma. Här återstår massor plus projekt.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  14. Så godt at du fikk rask hjelp på sykehuset! Litt vemodig og samtidig fint å pakke bort sommeren. Det kommer heldigvis en ny sesong og da kan vi glede oss over at overvintrende planter blir enda skjønnere og større:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...