fredag 10 oktober 2014

Blommig Fredag-Sommarens projekt


Det som är så härligt med en trädgård är att den hela tiden utvecklas och förändras. Växter dör, nya växter planteras, träd växer upp och skuggar, det ger nya möjligheter för nya typer av växter. Man tar bort ett träd och vips har man en ny solig yta osv....
Jag har länge tänkt att plantera en fjärilsrabatt, men inte haft något soligt, vindskyddat ställe att ha den på. Men efter att ha tagit bort några trista, halvdöda barrväxter vid gatan så öppnades nya möjligheter.
Sagt och gjort...det var bara att sätta igång med projekt Fjärilsrabatten.




Här är rabatten färdiggrävd och klar, men våren var väldigt kall så det dröjde länge innan vi kunde plantera ut växterna. Under tiden stod de i matsalen och trängdes. De var nog lika lyckliga som vi, när de äntligen fick komma ut i det fria!


Växterna beställde jag från Vivara.
De var väldigt billiga och växterna var kraftiga och fina och mycket välförpackade när de kom.


Det såg lite glest ut i början men rabatten tog sig väldigt snabbt.
Snart började fjärilarna hitta dit.


Här i hängmattan har man perfekt utsikt över fjärilsrabatten, med ljuvliga
dofter och fjärilsfladder.











Även en del humlor kommer på besök, fastän de har en egen humlerabatt.
Kanske borde jag sätta upp en skylt så att de inte flyger fel!






Ja, det var ett av sommarens projekt. Jag är väldigt nöjd med fjärilsrabatten, även om den inte riktigt blev som jag tänkte mig den. Jätteverbenan har stulit showen helt och hållet. Det har blivit ett riktigt Verbenahav, vilket inte riktigt var tanken. Vita Solhattar, Jätteprästkragar, Digitalis, Lejonsvans, Veronica, Temynta och Stenkyndel har inte riktigt kunnat hävda sig mot Verbenan. Kanske blir det annat nästa år när perennerna kommer igång ordentligt. 
Men ett Verbenahav är ju inte heller fy skam, eller hur?

Kram
Titti


Vill ni se flera fantastiska sommarprojekt så klickar ni på bilden
och kommer till Hélena och Blommig Fredag.




25 kommentarer:

  1. Härligt med en rabatt fylld med blommor som fjärilarna gillar.Solhattarna gillas här hos mig.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Det blev ju hur fint som helst! Jag har också mycket fjärilsväxter och i år har det varit fullt av dom. Särskilt välbesökt har den vita solhatten varit, så jag satte några till. Ha det så gott. /Anette

    SvaraRadera
  3. Mmmmmysigt att ligga i din hängmatta och höra surret och se fladdrandet :)

    SvaraRadera
  4. Vilket lyckat projekt. Tänk att ha en hel rabatt att göra något med. Verbenan är så fin, så det gör knappast något, men förmodligen ser rabatten inte likadan ut nästa år. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig rabatt och så vackra järnfjärilarna är!!! Trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Men ååh! Så himla fint, jag älskar ju runda mjuka former och stenkanter! Och så hängmattan där, alltså klockrent! Där såg njutningsfullt ut!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  7. Lite grann av tjusningen att få se hur det blir, och jätteverbenan är ju jättefin. Du kan känna dig nöjd.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag älskar jättevebenan, kan inte vara utan!
    Så fint det vart, förstår att du är nöjd, ser så härligt ut med hängmattan och allt i hop!
    Trevlig helg!
    Ha det gott!
    Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  9. Nydelig sommerfugl bed du lagde i sommer! Det er bare så fint når du har så mange kjempeverbena på et sted! Den fargen på de er utrolig vakker.

    Ha det godt!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  10. Som du själv skriver så förändras saker och ting vilket gör att nya projekt kan ta form. Man blir aldrig färdig. Frågan är om man skulle vilja det. Svårt att tänka sig att bara sitta med armarna i kors. Halva nöjet är att planera och sedan se hur allt tar form. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt. Men det kan bli bra ändå. Jätteverbena har jag aldrig haft. Den ser jättefin ut. Kan man ha den i kruka?
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst! Det går jättebra att ha Jätteverbena i kruka. Jag har haft en planta i en zinkhink i flera år nu. Tar bara ner den i källaren över vintern och klipper ner den lite. Den klara sig fint till nästa år./Titti

      Radera
  11. Jag som verkligen fullkomligt ÄLSKAR Jätteverbenan jublade när jag såg dina bilder!
    Enligt mig kan det nog inte bli för många ;)

    Fast nästa år kommer det bli mer blandat så klart och alla små överblivna Verbenabebisar kommer jag gärna och hämtar :)

    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  12. Det blev verkligen bra. Och underbara bilder. Kram

    SvaraRadera
  13. Riktigt fint, och så härligt med alla fjärilar. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Nej, det var nog det vackraste verbenahav jag har sett! Superfin rabatt!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  15. Ett mycket lyckat projekt ser jag
    ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  16. Fin fint det blev. Jätteverbenan är ursnygg!! Din var så himla tät och fin.
    Skall snart berätta om mina projekt.
    ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  17. Hei! Verbenahav er etter mitt hjerte. Hage er alltid et prosjekt. Det er det som gjør hage så spennende Kjempemorsomt og inspirerende å se og lese dette.
    God helg til deg! Anne

    SvaraRadera
  18. Inte fel alls - sååå snyggt!

    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  19. Vilken fin fjärilsrabatt det blev och ett verbenahav är inte att förakta, jättesnyggt. Ha en fin helg.Carita

    SvaraRadera
  20. Att ha ett verbena hav, det är vi nog många som hade velat ha:) Jätte fina bilder!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  21. Underbart! Vackert med verbenahavet, även om du inte riktigt tänkt dig detta...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  22. Vilket fantastiskt trädgårdsprojekt du rott i land. Alldeles underbart vackert med alla verbenorna och hängmattan.

    Fortsatt trevlig helg önskar jag dig.
    Elisabeth

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...