onsdag 22 oktober 2014

Höstkänsla


Jag vandrar runt i min höstträdgård. Sparkar lite i löven. Funderar på om jag borde börja kratta gräsmattan, men inser att många löv fortfarande sitter kvar på träden. Kanske bäst att vänta lite, annars får man göra om proceduren en gång till. Bäst att spara lite på den värkbrutna kroppen. Kanske kan man hoppas på en blåsig dag som blåser bort alla löv utan att jag behöver lyfta ett finger...så praktiskt det vore!




På min runda upptäcker jag att Hybridkejsarolvonet har börjat blomma igen för tredje gången detta år. Bildcollaget är från Januari då det blommade för fullt.
2014 har varit ett märkligt trädgårdsår på många sätt.
En mild vinter
En extremt kall vår
En otroligt fin sommar
En mild höst










Höstsilveraxet "Brunette" sprider ljuva dofter i trädgården.
Och Vildvinet har fortfarande kvar sina flammande blad.
Men snart kommer föreställningen vara slut.



På besök hos vänner hittade jag den här raden av ljung.
Så enkelt men ändå så läckert!


Ha en skön mittiveckandag!

Kram
Titti



12 kommentarer:

  1. Så vakre bilder! Har du noe latinsk navn på det hybridkeisertreet ditt? Det g høres veldig fint ut med blomstring tre ganger i året...
    Oppsummeringen din stemmer veldig godt med her også, bortsett fra at vi hadde en varm vår. Jeg husker at du klagde over at det var så kaldt i vår, men det slapp vi her. Så alt i alt har det vært en fantastisk sesong. Håper på en maken sesong til neste år.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädet fanns i trädgården när vi flyttade hit, så helt säker är jag inte, men jag tror att det är Viburnum x bodnantense "Dawn". Den får väldigt fin höstfärg på bladen också, så den är verkligen odlingsvärd/ Titti

      Radera
  2. Vi väntar också med att börja räfsa löven.Allt ska helst vara nere.Sedan brukar R köra över med gräsklipparen och uppsamlaren på så slipper vi räfsa .
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  3. Det var en tacksam växt, som blommar för tredje gången. Här krattar vi bara löv om det ligger väldigt tjockt. Och då krattar vi in det i buskarna. Undrar hur det är om man har en robotgräsklippare?

    SvaraRadera
  4. Det låter och ser härligt ut hos dig!
    Fina bilder alltid roligt att "besöka" dig! ;)
    Ja visst känns det kroppen av allt "trädgårdande"!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  5. Mmm...høres fint ut...rusle slik og fundere litt:)
    Her regner det vannrett idag...men som du sier året har gitt oss mild vinter,kald vår,varm sommer og fin høst....takker for det:)
    Fin kveld til deg:)

    SvaraRadera
  6. Mycket fint hos dig! Min Brunette hinner aldrig blomma, frosten tar den, men jag vet hur gott den doftar.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Men du visst är det ett underligt år vi har haft. Både i naturen och annat.Så fin skylten med oktober var
    Önskar dig ett fint slut på veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Så höstmysigt Du har det. Här kör vi alla löv på gräsmattan med klippen, men det blir mycket att räfsa ändå. Det inte varit så mycket trädgårdsaktiviteter den senaste månaden så när jag väl var ute några timmar igår kändes det i kroppen. Man ligger av sig snabbt.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Hei! Jeg krysser fingrene for at vinden blåser bort bladene.
    Så mange vakre stilleben du har. Når man passerer 'Brunette', må jeg bråstoppe. Den dufter himmelsk. Dette året har vært et fantastisk hageår. Måtte neste år bli slik, men i mellomtida blir det godt å hvile. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  10. Ja vilken underbar höst vi har haft. Fast vi har haft regn en hel vecka men det behövdes verkligen. Snyggt med så många på rad.Hos dig är det alltid fint.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  11. På tal om drömträdgård...DIN är det! Ja löven ja, jag hoppas också att det snart blir en rejäl höststorm så alla löv fladdrar i väg, det skulle spara mig massor av tid och spara en ond rygg!
    Önskar dig en skön kväll, ta hand om dig!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...