måndag 6 oktober 2014

Höströd?


Den här veckan startar Charlotta upp fotoutmaningen Trädgårdsfärger igen. Veckans färg är Höströd. Men vad är höströd egentligen för färg?
Är den mörkröd, vinröd, roströd, brunröd, rosaröd eller kan den vara lite hur som helst bara det är på hösten?
Jag blev lite förvirrad för en stund, men sen tänkte jag...äh, jag kör på så får vi se vad det blir!

Ljung är väl höstblomman nummer ett...nästan i alla fall.
Så den får ju komma med, även om den är lite rosa/lila/röd.

Hortensians blommor drar lite åt det rosa/röda hållet.

Och vildvinet drar åt alla håll och kanter.
Från grönt till mörkt vinröd.


Och Alunroten "Melting Fire" nedan till vänster har en härlig röd färg året runt.



Den här Solrosen har en Bordeaux-färgad mitt.
Och Äpplen och Kärleksört drar i rosa/röda toner.




Rödbetor och Mangold har en underbar mustig röd färg så här sent på året.
Och så gott det smakar!



En liten tapper Lewisia kämpar på med blomningen ända in i Oktober.
Visst är den vacker med sina knallröda blommor.

Passionsblomman "Pura Vida" blommar nu i oktober.
Lite röd/rosa med lila inslag.

En stackars ros som fått sig en frostknäpp.
Är den höströd månne?

Nu är det upp till dig att avgöra vad som är höstrött, för jag känner mig fortfarande lite osäker.
Tycker du att någon ska bort så trycker du bara på delete-knappen.

Ha det gott i stugorna!

Kram
Titti



17 kommentarer:

  1. Finare höströda bilder kunde du inte fått. Rödbetornas färg är det jag först tänkte på, men hade inga rödbetor. Din passionsblomma är helt underbar. Jag har fått ett skott av Linda med Växthusliv o den växer bra, men har inte blommat. Hennes såg inte alls så mörk ut som din.

    SvaraRadera
  2. Tycker nog att på nåt sätt så passar alla dina färger in på höströd.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint du bjuder på. Idag faller bladen av från vildvinet så du måste ha en annan sort. Frostiga rosor är så fint.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Det finns ju så många fina röda färger så det är bara att välja den man gillar bäst , Fina bilder, jag gillar dina stilleben. Ha det fint.Carita

    SvaraRadera
  5. Höströd var ju en lite klurig benämning. Jag tänker på att det är något som ändrar färg till rött men har ingen aning. Hursomhelst är dina bilder härliga. Vilken söt färg på Lewesian!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Det var ju kreativt många nyanser av höst-rött. ;)) Inte finns det en sådan färg, men är det någon röd nyans som man kan associera till hösten så passar det ju bra. Det viktigaste är att vi har mycket färg att glädjas åt. Tack för att du delar.
    Kram /Charlotta

    SvaraRadera
  7. Vilka fina bilder! Favoriten var Lewisian - den var ju helt underbar!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Hei! Vakkert høstrødt. Så flott du har arrangert bildene. Har forelsket meg i villvin. Den har så utrolig mange vakre nyanser.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  9. Många fina röda hittade du. Så snyggt du fixat i din trädgård, hos mig råder förfall numera.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga bilder och växter, vad passionsblomman är läcker!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  11. Så mye fint du viser i rødt! Jeg har vurdert å plante villvin her, og dte tror jeg bare at jeg må få gjort. De får jo så flotte høstfarger.
    Utrolig vakker den solsikken du viser. Vet du hva den heter?

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr vet jag inte vad den heter. Men visst är den fin/ Kram Titti

      Radera
  12. Pura vida är en härlig blomma. Min har bott ute i sommar och står nu i boden för övervintring. När vi var i Costa Rica i våras så hälsade alla varandra med Pura vida :) Betyder tydligen ungefär gott liv.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  13. Ojojoj..så mycket vackert höstrött du bjuder på! verkligen många snyggt fångade bilder!

    SvaraRadera
  14. Många fina bilder. Höströd kan nog vara mycket och du har fått med det mesta.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  15. Tack snälla du för din gulliga kommentar hos mig, hakan är uppåt nu! :)
    Du har så rätt!
    Och dina inlägg blir man så glad av!
    Kram på dig från mig, Ewa :)

    SvaraRadera
  16. Ja det finns många nyanser rött…jag gillar alla du visar! Sen har vi julrött också men det tar vi senare hi hi!
    Jättefina Bilder också!
    Ha en skön höstvecka.
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...