lördag 25 oktober 2014

Veckans trädgårdsfärg-Umbra


De bruna tonerna i trädgården är kanske inte det första man tänker på, men de finns där i bakgrunden, hela tiden. I jorden, på grenarna, på vissna löv och växtdelar, på stenar och på rostiga detaljer. 



Rostiga detaljer som går i brun umbra, med lite dragning 
åt bränd umbra.




Den här grodan går mer i obränd umbra.

Fläckarna över Olivers ögon sk.humlor gick i brun umbra.
Oj, vad jag saknar honom nu när jag ser på bilden.
Han somnade in en vacker sommardag i Juli i år.
Han var min trogne följeslagare i tio år.

En urna i obränd umbra.
I urnan växer en Hosta "White Feather"


Trä har olika toner av umbra.

Nakna grenar på våren, faktiskt ganska effektfullt som bakgrund till den lilla snödroppen. 



Svampar, löv och en outrullad ormbunke.
Drar nog åt bränd umbra.

Heuchera "Creme Caramel"

Physocarpus opulifolius "Amber jubilee" har skiftande färger på sina blad.
Det här är inte höstfärgen utan den ser ut så här hela säsongen.
Här är det både ockra och umbra som gäller.


Palettblad som drar åt bränd umbra.


Dvärgsyrenen "Palibin" får vacker höstfärg.
Kanske för ljust för att kallas umbra?
Kanske lite mer åt ockra.

En liten kotte i obränd umbra.


Blev det virrigt?
Om jag minns det rätt sen skoltiden så är det så här:

Obränd umbra-ganska mörkt brun
Brun umbra-lite gulaktig
Bränd umbra-lite åt det röda hållet.


Min farmor som var konstnär hade nog strypt mig efter denna virriga och amatörmässiga utläggning om umbra. Så ta det med en nypa salt!
Allt ligger i betraktarens ögon!

Ha en skön helg!
Titti

Kika in hos Charlotta så får du se fler nyanser av umbra.




12 kommentarer:

  1. Hej! Nu hittade jag hit till sist. Tack för att ni kom igår. Nu ska jag botanisera på den här sidan bland blommor och blad.
    Kram Nan1

    SvaraRadera
  2. Vilka jättefina bilder. Jag var ganska säker på att umbra var brunt, men inte riktigt om det drog åt gult eller inte. Så jag fick slå på det. Men att man skilde på olika slags umbra gick mig spårlöst förbi. Farmor hade nog varit stolt att du kunde så mycket.

    SvaraRadera
  3. Tack Titti för din beskrivning av de olika nyanserna av umbra. Och vilka fantastiska bilder du visar från din trädgård. Alla de här bruna nyanserna är så viktiga och vackra i våra trädgårdar. De är naturliga och de binder ihop färgerna runt omkring.
    Och lilla vovven fick vara med också. Sorgligt när våra kära husdjur går bort, men bitterljuvt att minnas de fina stunderna.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Oj då jag blev nästan rädd att du hade så mycket snö hos dig redan. Puh tur att det inte var så Så många fina umbra grejer du har
    Ha en fin söndagskväll
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Åh, jag bara njuter av dessa fantastiska bilder!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Så många vackra bilder på nyanser av umbra.

    SvaraRadera
  7. Riktigt fina bilder. Kul idé med plåtburken, och snygga arrangemang. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker inte alls det är att amatörmässigt inlägg, tvärtom, mycket lärorikt. Smällspirean är jag sugen på att skaffa. Och vilken söt hund!
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  9. Tänk att det finns olika nyanser av umbra, var och en med sitt namn. Det har jag faktiskt inte tänkt på, men det kan ju bero på att jag inte är konstnär: ) Intressant i vilket fall.
    Härlig bildekavalkad av olika bruna nyanser. Gillar brunt, rost, varma, kryddiga toner och de kommer väl till sin rätt nu på hösten. Allt är ju inte så grått som man vid första anblicken kan tycka.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Va fina saker, växter och bilder, o lilla vovven så söt!
    Trevlig vecka!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  11. Så mange vakre bilder! Jeg forstår at du savner hunden din. De lever dessverre så kort i forhold til oss.

    Klem, Marit

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...