fredag 14 november 2014

Blommig Fredag-Trädgårdslycka



Trädgårdslycka för mig kan vara så väldigt mycket, för allt som har med trädgård att göra ger mig lyckokänsla. Från att rensa ogräs till att få se resultat av det man sått och planterat. Att få se barnbarnen rusa runt i trädgården bland gräsgångar och rabatter. Att bara ligga i hängmattan och se upp på molnen som passerar förbi. Att plocka in en bukett blommor och sätta på bordet. Att ta en fika i lusthuset. Att se fiskarna leka i dammen.

Men det finns en annan typ av trädgårdslycka också. Att få besöka andras vackra trädgårdar och få ta del av deras trädgårdslycka.
Under årens lopp har vi besökt många härliga trädgårdar och jag tänkte ta er med till några av dem. Spänn fast säkerhetsbältet för nu flyger vi.

Först åker vi till Blandýs Garden på Madeira. En av de vackraste trädgårdar jag sett. Här rusar lyckoruset runt i kroppen så fort man stiger in i trädgården.
Vi blev helt betagna av denna vackra plats. Det var knappt vi ville åka därifrån. Jag tror att mycket av magin var det vackra ljuset som silade ner bland träden. Det kändes som den svenska våren när den är som bäst.






















Nästa trädgård vi ska besöka blir Botaniska trädgården i Funchal, också den en mycket härlig trädgård. Här finns mycket vackert att njuta av, och visst pumpade lyckoruset runt i kroppen även här! Vi njöt också av den otroligt vackra utsikten över havet. Här fick vi se vackra blomsterbroderier och fantastiska formklippta träd. Blev vi trädgårdslyckliga? Absolut!







Sedan åker vi tillbaka till gamla Sverige igen och nu ska vi besöka en privat trädgård.
Ni känner säkert igen den. Det är Sanda Cottage. Här lämnade jag kvar en bit av mitt trädgårdshjärta. Ett riktigt blomsterparadis har Veronica och Stefan skapat, och här finns mängder med roliga och vackra detaljer som inspirerar.
Säg den som inte känner trädgårdslycka i denna härliga trädgård!





Orkar ni mer? I så fall åker vi till nästa stopp på resan som blir en trädgård helt nära vår egen. Den heter Klarbäret och är en fantastiskt fin samlarträdgård. Vi var där en vacker sommardag för två år sedan. Här finns många rara växter och många spännande detaljer att upptäcka. Ägarna heter Carita och Bertel och vi njöt av förmånen att få ta del av deras trädgårdslycka. 






En sista tripp tar vi innan vi blir för trötta. Nu styr vi kosan till Länninge.
Det här är en underbar trädgård, speciellt om man är intresserad av dammar.
Man kan lugnt säga att de är experter på att få till vackra, naturliga dammar.
När man strosar runt i deras trädgård känner man sig så harmonisk och fridfull. Man slår sig ner på en bänk och lyssnar på fåglarna och porlet från dammarna. Man känner sig fullkomligt trädgårdslycklig! Nästan lite rusig!








Visst är det härligt med så mycket trädgårdslycka, både i den egna trädgården men också i andras. Man får så stort utbyte av att besöka andra trädgårdsälskare och bli inspirerad av deras skicklighet.

Jag kom att tänka på en dikt från min barndom:

You never really leave a place you love
a part of it you take with you
leaving a part of yourself behind

----------------

Är ni sugna på mer trädgårdslycka så klicka på bilden så kommer du till
Hélena och Blommig Fredag.



Titti



27 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag blir ju salig av att bara titta på bilderna! Då måste det ha varit alldeles underbart att besöka dem på riktigt.
    Fina bilder du har tagit hos Veronica!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder....tack för ögongodiset....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Godmorgon vännen,

    Jag funderade oxå på att vinkla mitt inlägg om Trädgårdslycka på det viset. För helt sant så blir man så lycklig i andras vackra trädgårdar! Och att träffa alla härliga människor som bor i dem.
    Å, nu kunde det inte hjälpas att du skriver om vår trädgård så att det låter lite förmätet... ;)
    Tack för det!

    Kram

    //Veronica

    SvaraRadera
  4. Jag säger bara...vilken lycka att få följa med till dessa vackra trädgårdar och jag håller verkligen med dig om att det är bland det bästa med resor...att få kliva in och njuta i andras trädgårdar och man hittar dem ju vart man än kommer (nästan i alla fall) Trädgårdslycka till dig och trevlig helg. /Lotta

    SvaraRadera
  5. Det var en fin tolkning, og jeg kjenner jeg blir glad bare av å se på bildene! Vakre hager.

    SvaraRadera
  6. Det är faktiskt en av sommarens höjdpunkter att få hälsa på i andras trädgårdslycka. Fantastiska ställen du besökt!
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  7. Vilka fantastiska bilder där skulle jag också vilja gå och njuta.
    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  8. På Madeira har jag också varit.Där fanns många fina trädgårdar att besöka.Önskar jag kunde besöka fler trädgårdar här hemma i Sverige.Men jag njuter av dina fina bilder istället.
    Kram.

    SvaraRadera
  9. Nydelige hager og riktig trädgårslycka! Diktet er så sant, så sant... Ha en fin helg :-)

    SvaraRadera
  10. Det är en lisa för själen att gå genom andras trädgårdar och känna lycka både för sig själv och ägaren som har så fint.Det är en lycka att också få njuta av andras bilder från ställen man kanske aldrig kommer till
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  11. Så mycket trädgårdslycka! Jag missade tydligen en av Madeiras trädgårdar. Då får det nog bli en resa till. Madeira hade mycket att bli lycklig över. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig trädgårdsrunda du bjuder på och tack för det fina omdömet om vår trädgård. Kul att se andras bilder på ens egen trädgård, av någon anledning ser det annorlunda ut och nu har det också ändrat sig sen du var här. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  13. Den enda jag besökt av dem du visar är Botaniska trädgården i Funchal. Visst är det ren lycka att få se andras trädgårdar.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Ja visst! Fantastiskt trevligt att få ta en tur i andras trädgårdar. På Sanda har jag varit flera gånger och det är alltid lika spännande och roligt.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  15. Madeira är med på min lista! Fantastiska bilder!

    /Jenny

    SvaraRadera
  16. Vilka fantastiska trädgårdar!! Tack för att du visar dem för oss också... :o)

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  17. Ja, kära nån vilka ställen du visar. Har aldrig varit på Madeira men nu bara måste jag ta mig dit! :) Hos kära Veronica har jag varit och det är verkligen en magisk trädgård. Länninge verkar vara lika magiskt det.
    Fin helg!

    SvaraRadera
  18. Herlige bilder! Jeg får jo nesten ikke sett meg mett på dine bilder, for du viser så mye fint! Vi er heldige som har hager og har så mye å glede oss over :)

    God helg!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  19. Kan absolut hålla med om att det är lycka att besöka andras trädgårdar och kanske få med sig lite ideér på vägen :)
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  20. Vilka fantastiska trädgårdar! Madeira är ju för vackert, både parken i funchal och botaniska trädgården är vacker!
    Men så fint i Sverige också.
    Kul att du delar med dig.
    Trevlig helg, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  21. Oj oj oj Titti så mycket underbart! Vilken härlig trädgårdsresa jag fick så här på fredagskvällen! Ha en skön helg😊
    Kram Milla

    SvaraRadera
  22. Imponerande bilder som gör en riktigt resesugen ;) De första från Madeira har verkligen svensk känsla i sig.
    Ha en fin helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  23. Hej Titti!
    Tack för en trevlig visning av underbara trädgårdar!
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  24. Tack för den trädgårdsresan .
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  25. Ja, det er stor hagelykke i å besøke vakre hager innen- og utenlands :-)
    Blandy's er helt rå!

    SvaraRadera
  26. Perfekt beskrivning på veckans tema:) Tänk när vi får titta i någon annans trädgård igen...det är så himla inspirerande:) Tack för fina bilder!
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  27. Åh, så mycket trädgårdslycka i ett enda inlägg! Önskar jag hade mer tid att besöka trädgårdar, det är ju det bästa som finns!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...