tisdag 4 november 2014

En helt vanlig höstdag


Det har varit en grå och regnig novemberdag. Inte så inspirerande att göra något utomhus, men efter en promenad i regnet piggnade jag till och när molnen lättade lite på eftermiddagen beslöt vi att börja höststädningen utomhus. De sista sakerna blev inplockade och några växter i krukor planterades i grönsakslandet tills vidare. Maken krattade bort alla löv från gräsmattan, så nu ser det riktigt trevligt ut igen. 



Så här såg det ut häromdagen.
Nu har de flesta löven fallit till marken och trädens grenar är mörka och nakna. Det börjar kännas lite vemodigt. 



De vackra vildvinsbladen har börjat ramla av. Det är bara några dagar mellan bilderna. En enda kall natt så är grenarna nästan bara. Men det finns mängder med bär som fåglarna är alldeles tokiga i. Det är kul att sitta och titta på dem när de far runt bland grenarna.






Den sista blommande rosen, Alexander, fick komma in i värmen och pryda bänken i köket. De vackra tulpanerna köpte vi förra veckan. Är det inte ovanligt tidigt för tulpaner? Men inte mig emot, vårblommor är alltid välkomna hit oavsett årstid:-)



Tja, det var en helt vanlig grå höstdag som gick till historien.
Dagen avslutades med kaffe och efterrätt i soffan tillsammans med Monty Don som reste runt i franska trädgårdar. Det finns massor av trevliga trädgårdsprogram på youtube som tur är, för på tv är sådana program numera nästan helt utrotade.
 Lite trist kan man tycka!

Ha det gott i stugorna!

Titti


9 kommentarer:

  1. Ja nu drar det ihop sig. Och som du säger inte ett enda trädgårdsprogram på någon kanal. Har faktiskt funderat på youtube ett tag nu men inte kommit mig för. Kanske ikväll...;)
    Ha det gott!/Ulrika

    SvaraRadera
  2. Skönt att göra det sista ute och sedan må gott inne med litet tulpaner (jo verkligen tidigt!). Fortsatt ha det bra.

    SvaraRadera
  3. Hej igen, du gör så fina trevliga inlägg, superfina bilder!
    Ja lite vemod är det här med, men så härligt med de krispiga tulpanerna.
    Jag ska ut i spöregnet nu och göra det jag har kvar innan jag ska gå till jobbet, täcka ch packa in krukor, brrr...
    Jo du jag såg att du hade problem att lägga till dig hos mig som följare.
    Jag vill ju hemskt görna ha fäljare, vet att fler har haft problem, men märker nu att 2 st har lagt till sig de senast dagarna. En i gör och en för två dagar sen.
    Borde gå, hoppas du lyckas, klicka på rutan vid den blå raden och sen välja följ ska det väl vara. Måste prova.
    Ha det gott, kram i rusket :)

    SvaraRadera
  4. Så många fina tunnor du har, men nåt trädgårdsväder är det inte här heller även om det finns en hel del till att göra.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Ja, det er godt å få ryddet i hagen før vinteren. Jeg synes det er så få gode program på TV i det store og hele, så YouTube er en god erstatning :)
    Ha en din kveld!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  6. Svensk TV. väntar nog på sommaren. nog är det grått allt, en dag med hopsamling av skräp och ivägkörning av det. lite lökplantering blev det i regnet idag på kolonin.
    Ha en fin kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Skönt att hinna städa undan i trädgården innan vintern kommer.
    Jättefina tulpaner, ja det var tidigt.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ohh tulpaner finns det att köpa nu. Så bra jag hade behövt några för att göra en bild.
    Ja de är alltid lika fina. Skönt att det är bättre. Jag medverkar i HRF reklam ang min Meniéres som kom i lådan idag.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Ja det finns lite kvar att ta tag i innan snön kommer! Alla löv!
    Nåja, denna vecka skulle väl bli mild så jag har lite att göra...
    Vackra bilder och jag såg tulpaner i butiken i veckan, härligt!
    Varm kram Titti

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...