måndag 3 november 2014

Veckans trädgårdsfärg-Den lilla Lila


Den lilla Lila...då ska vi se vad vi hittar i arkivet idag då. Hur liten måste den vara tro? Jag tror att jag börjar med en liten Campanula som har en söt blå/lila färg. Handskarna i lila är också ganska små, i alla fall om jag jämför med makens handskar(fniss)
Visst matchar de blomman perfekt va? 



Sedan måste det nog bli några Penséer, för de finns i massor av lila toner.
Alla är de söta, men den här nedanför är nog min absoluta favorit.
Tycker att den har en underbar lila färg som passar så fint med den gula teckningen...nästan som ett litet konstverk.


Men de andra är ju rätt söta de också!




En lila Tulpan får slinka med, trots att den inte är pytteliten.


Kirgislök
Backsippa


Rosenstav
Luktviol


Fuchsia
Fuchsia


Temynta

Klöver
Aklejruta



Och sist men inte minst min favorit bland alla lila blommor i min trädgård.
Bergklint Centaurea montana "Amethyst in Snow"
Tillsammans med lila Stäppsalvia.
Jag tycker att de klär varandra så fint!
Blommorna är sirliga, lite spindelaktiga.
Men plantan blir stor och kraftig, så den behöver gott om plats.


Ja, det var lite av det som jag hittade denna gång.
Vill du se fler små lila blommor
kan du klicka på bilden.

Ha det så gott!
Kram
Titti




9 kommentarer:

  1. Åh, vilka söta penséer! Jag älskar när det smyger in lite jordtoner i teckningen. Bergklinten slår jag genast upp på google, mycket snygg, hoppas den finns att ta tag i till våren.
    Ha det gott. Nu är det november och vardag och det känns inte som en enkel utmaning, men vi försöker!
    Marta

    SvaraRadera
  2. Det slank med litet av varje. Snyggt stilleben på översta bilden!
    Jag gillar också penseerna då de finns i så många fina färger.
    Bergklint är inte samma som den vanliga blå antar jag?

    SvaraRadera
  3. Många härliga bilder på lila blommor! Var och en vackra på sitt sätt.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Så mange vakre lilla blomster du viser! Det er en lekker farge uansett årstid :)

    Amethyst in Snow har jeg også. Den vokser noe helt enormt, men ellers er den veldig flott!

    Ha en fin kveld

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  5. Så fint inlägg, jättefina bilder.
    Gilllar temynta, kirgislök, penseer,aklejruta men hur fin var inte bergklinten.
    En sån måste jag skaffa, stäppsalvia också fint.
    Ha det gott, kram :)

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara lila blommor du har. Jag kikade hos mig, för skoj skull, i mina rabatter men där fanns inget kvar nu. hihi.
    Ha en bra vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Bergklinten är verkligen fin!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så många vackra lila blommor du hittat denna veckan Titti!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder! :)

    www.landskapsarkitekterna.blogg.se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...