lördag 15 november 2014

Veckans trädgårdsfärg-Vitkantad


Hej allesammans! Nu är det dags för veckans trädgårdsfärg hos Charlotta. Hon har gett oss i uppdrag att hitta vitkantade blad, blommor eller annat i vår trädgård, eller i andras trädgårdar om man så önskar.
Det var faktiskt svårare än jag trodde, för många av de växter som jag trodde var vitkantade hos mig var i verkligheten gulkantade. Men nu hittade jag några stycken i alla fall. Vi börjar med vårens vitkantade juveler. 



Många av tulpanerna har en vit kant.








Ibland blir man förvånad när man börjar syna växter lite närmare.
Jag har aldrig förut tänkt på att Löjtnanthjärtan har en vit kant på det lilla "hänget" innan de slår ut helt.

En liten snödroppe som faktiskt också är vitkantad.

Många av mina Hostor har en vit kant inte bara när de dyker upp på våren...


...utan även hela sommaren.




Patriot är nog min favorit.

En vacker Sommardahlia med vita kanter.

Vinca minor "Ralp Shugert"
Vita kanter på bladen och violblå blommor.

Här blev jag också lite förvånad, har inte tänkt på att Blå bolltistel har en vit kant längst ut. Trodde att den var väldigt blå.
Tänk vad mycket man missar när man inte tittar ordentligt.

En vit tant
med en vit kant
Kanten består av Vitpytta.


Randgräs, som ju är randigt, har ju faktiskt också en vit kant längst hela bladet. Här tillsammans med vita Tovsippor.



Första frosten gör många växter vitkantade.

I Julias Hörna har skylten vita kanter.

Och på vintern får lusthusets tak vita kanter av snö.


Vill du se fler vita kanter så klicka på bilden.


Titti



8 kommentarer:

  1. Tenk at du har så mange fine sorter med hvit kant. Har egentlig ikke tenkt over hvor mange hvite kanter jeg har i hagen. Neste år må jeg ta et blikk på det. Artig utfordring hos Charlotta. Ha en fin kveld.

    SvaraRadera
  2. Vita kanter lyser ju upp lite i skymning det är ju värdefullt. Jag är sugen på att skaffa 'hakonegräs' det är en av de växter jag minns bäst från din fina trädgård.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tant, och de frostiga bladen är riktigt fina. Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder! Älskar särskilt bilden på det snöiga taket. :-)

    hoppas du har det riktigt bra!
    /Ellinor

    SvaraRadera
  5. Så många växter du hittade då, det är kul att leta hittar så mycket annat man glömt bort, jag hade både vitkantade rosakantade gulkantade blommor.
    De här utmaningarna får en att tänka annorlunda när jag fotar så kul det är.
    Ha en fin kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Så fina hostorna är, jag tröttnar aldrig på dem.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ser underbart ut! Gillar dina vita tanter också. Du hade mycket vitkantat du. /Anette

    SvaraRadera
  8. Vad mycket fint vitkantat du hittade.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...