torsdag 4 december 2014

Veckans trädgårdsfärg-Brandgul


Usch så fort veckorna går. Det har varit så mycket just nu att jag knappt hunnit öppna datorn. Men idag tänkte jag plocka fram några brandgula läckerheter från arkivet. Det är en härlig färg som piggar upp så här års. 


Några pumpor som är brandgula.


I år blev det nypremiär för Toffelblomman. Den hade jag många av på 70-talet. Men bara på fönsterbrädan.  I år har jag haft den i kruka utomhus.
Det blev ett kärt återseende. Den har blommat frenetiskt ända fram till frosten.



I år har jag också haft brandgula Begonior på baksidan.
De blev otroligt stora och pampiga.
Så det blir nog repris nästa år, tror jag.



En liten Pensé i lila och brandgult.

En vallmo som jag försökt utrota från trädgården,
 men den kommer envist tillbaka varje år.

En gammal namnlös daglilja.

En av alla Amiraler vi har fått njuta av i fjärilsrabatten.
Den har brandgula tecken på vingarna.


Några brandgula godingar från mässan i Älvsjö.



Tagetesgirlanger som pryder matsalsfönstret.

Koikarpen Pricken och en del av hans kompisar är också lite brandgula.

Nemesia "New papaya"

En vacker Dahlia jag hittade på Wij Trädgårdar.


Ha en skön vecka!
Titti

Här hittar du fler brandgula läckerheter.


13 kommentarer:

  1. Vad många olika du kom på. Prydnadspumpor kunde jag ju tänkt på, men fiskar har jag inga - inte i någon färg.
    Pense´n med orange o lila är fin. Nemesia är en tacksam blomma. Just orange har jag inte sett förut.

    SvaraRadera
  2. Å så många fina i brandgult.Det är en riktigt upp piggande färg.Ha det fint.

    SvaraRadera
  3. Men vilket kul återseende, toffelblomman! Även jag har haft den inne i kruka, det hade jag glömt.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hei! Ja, denne fargen er herlig og den løfter. Flotte bilder og moro å se igjen tageteslenken. Den er så eksotisk.
    God kveld! Anne

    SvaraRadera
  5. Tänk att du har så mycket färg i din trädgård :)
    Ett starkt minne från besöket hos dig det var så oväntat & jag gillade det!
    KRAM från mig!
    ps. har du unnat dig nått fint från ZETAS än då?

    SvaraRadera
  6. Mycket fint du hittat i den färgen, Toffelblomman och Tagetesgirlangen är härliga.
    Ha det gott ! Marika

    SvaraRadera
  7. Oj vad mycket fint du hittat! Orange...inte så lätt😊
    Ha det gott!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder! Brandgult är verkligen en härlig färg som piggar upp!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  9. Många fina brandgula blommor hos dig. Måste fråga om du gjort betonghänderna själv. De är så fina väcker mitt habegär.
    Önskar dig en bra fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de är gjorda av en lokal konstnär. Visst är de fina. Gillar dem jättemycket.
      Ha det gott du också/Titti

      Radera
  10. Så mycket fint brandgult du hittat och kul med amiral och guldfiskar också! Kan nästan känna hur girlangen med tagetes doftar.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  11. Så vakre bilder! De lyste virkelig opp her i dag :)
    Admiralen er min favoritt!

    God helg!

    SvaraRadera
  12. En fantastisk samling brandgult. I morgon blir det kolsvart, inte lika färggrant men man kan ju kontrastera med färger. :)
    Ha en underbar helg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...