söndag 25 januari 2015

Veckans trädgårdsfärg-Terrakotta


Charlotta hittar ständigt på nya spännande färger åt oss att hitta i våra trädgårdar. Den här veckan är det Terrakotta som gäller. Jag tänkte först på en rödbrun färg men sedan blev jag lite fundersam.

Terrakotta-krukor är ju inte alltid så där jätteröda. En del är lite mer åt det beige-aktiga hållet.

Andra är lite mörkare...beige-röda.

En del är lite gulaktiga.

Somliga är nästan lite rosa-aktiga.

Eller lite rödare, som den här söta takdekorationen i form av en katt.



Kanske är det så att terrakotta kan vara lite hur som helst. Så jag chansar och väljer lite blandade kulörer.





Palettblad


Jätte-eternell 
Ringblomma


Alunrot

Klockvippa "Alabama Sunrise" med terrakotta-färgat mönster.


Alunrot

Smällspirea "Amber Jubilee"


En betongkant som vi håller på att gjuta till baksidans rabatter.

Visst är väl skinnet lite terrakotta-färgat.
Alunrot
Ormbunksbladen blir terrakotta-färgade på hösten.


Den här krukan är väl i alla fall väldigt terrakottafärgad?


Tja, helt lätt var det inte den här gången heller som ni märker.
Nästa vecka kanske det blir enklare, vem vet.

Trevlig helg!

Titti



12 kommentarer:

  1. Vilken fin tak dekor med katten!! Riktig snygg rabattkant kommer ni att få efter att ni har gjutit klart:)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Nästa vecka blir klart enklare. Men du har ju hittat ovanligt mycket. Palettbladen i den färgen är ju så rätt. Har aldrig sett den färgen. Alunrot, som jag aldrig har provat, har flera valt och den är ju också helt rätt färg. / Britt

    SvaraRadera
  3. Det var ju en massa fint terrakottafärgat. Det är som du säger många olika nyanser men mest tänker vi nog på den vanliga krukans nyans. Palettblad ar en blomma som har dåliga vibbar hos mig men sen jag såg den rostbruna så kan den i alla fall få en plats hos mig.
    Ha en skön söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder....dom andas verkligen sommar och är fulla av ögongodis.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Imponerande betongkant! Terrakotta är en underbar färg i många sammanhang.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Haha... även krukorna i början är väl terrakottafärgade tänker jag. Många läckra bilder och jag känner att jag ska börja om med palettblad som hade fallit lite i glömska. Läckra sorter du visar :)

    Men betongkanten - hur gör du? Blir väldigt glad om du berättar :)

    Ha en härlig söndag! Carina

    SvaraRadera
  7. Vackert med mustiga färger och de lyfter också fram ljusare färger så att de blir ännu snyggare. Jag behöver lite mer tryck i mina rabatter, så tack för tipsen!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  8. Fantastiska bilder, krukorna är ljuvliga, och palettbladen har så fina färger. Ha en skön söndag / Marika

    SvaraRadera
  9. Hei! Utrolig mange flotte og varierte bilder du har av terrakottafargen. Det skal bli så godt å begynne og plante i terrakottakrukker. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  10. Tycker absolut du har fångat terrakotta-färgen som jag tänker mig den, orange-brun. Det är minsann inte lätt med färger.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  11. Wow vilket härligt inlägg med både en utredning om olika nyanser av terrakotta och sedan en kavalkad av blommor och blad. Tack, det var verkligen fint och inspirerande.

    SvaraRadera
  12. Du har fångat det såå bra, läckra bilder också!
    Ha nu en skön vecka, ta hand om dig...
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...