måndag 2 februari 2015

Sömniga Sune sår sitt första frö


Efter en hel helgs nattvak är man mer än lovligt trött. Det var knappt jag orkade köra de tre milen hem i kraftig snörök. Men väl hemma var det ljuvligt skönt att krypa ner i paulunen och sluta de trötta ögonen. Plötsligt kom jag att tänka på berättelsen om Sömniga Sune av 
Lennart Hellsing som vi läste för barnen när de var små:


Sömniga Sune han sov på sitt öra
för trött för att se, för trött för att höra
sjutton personer skjuter med krut
sjutton kanoner skjuter salut
men Sömniga Sune sover precis som förut. 
--------------------------------------------------------


Jag känner mig som mannen på bilden.
 Ibland skulle jag vilja gå i ide och inte vakna förrän 
vårens första solstrålar värmer kinden.
Men i morgon ska jag äntligen börja så de första fröerna.
Jag längtar verkligen efter att få stoppa händerna i jorden igen!
Kanske kommer det ge lite förnyad energi åt en trött gammal tant.
Först ut bland fröerna blir en växt som är ny för mig.



Jag såg den första gången här i en park i Enköping.
I en lång, glödande rabatt.




Här är den. Namnet är inte så trevligt(jag gillar inte rökdon)
Men man förstår ju varför den heter som den gör.
För visst ser det ut som cigarettglöd.


Det ska bli spännande att se om jag lyckas med den. I så fall ska den få sin givna plats på baksidan av huset där det sprakar bland färgerna.


Trevlig fortsättning på veckan!
Hälsningar Sömniga Sune




15 kommentarer:

  1. Natti natti........zzzzzzzzzzzzzzzz Sov Gott!

    SvaraRadera
  2. Nej minsann det är inte alltid namnet stämmer med utseendet, det kan man då verkligen säga här. ska bli kul att se resultatet Du fixar säker det här allt går ju som en dans för dig i rabatterna
    Ha en skön dag bland jordhögarna.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Det är alltid spännande att pröva nya sorter. Min odlingslust har mattats litet av all snön som vräker ner. Jag väntar nog litet. Tar mig en slummer istället. / Britt

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att namnet inte var så kul. Stackars blomma, så vacker och färgsprakande, men med ett allt annat än livgivande namn. Lite kul dock, med tanke på hur själva blomman ser ut. Lycka till med sådden!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Lite dynamit piggar säkert upp, och att få känna jorden igen.
    Lycka till med sådden!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Forstår godt at du er trøtt! Håper du har fått sovet godt i natt :)
    Spennende frø du skal så! Det er tid for det nå.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  7. Lycka till med sådden!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hei! Jeg liker så godt disse fargene og lange bed med blomster. Vakkert komponert.
    Håper du er piggere i dag. God kveld! Anne

    SvaraRadera
  9. Hei! Jeg liker så godt disse fargene og lange bed med blomster. Vakkert komponert.
    Håper du er piggere i dag. God kveld! Anne

    SvaraRadera
  10. Roligt att så egna sommarblommor och prova nytt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  11. HÄrligt att prova något nytt. Ja du vintern är jobbig för oss som har menieres.
    Du får säkert lite energi när du har haft händerna i jorden.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  12. Hurra hurra! Jag ska så mina första fröer på torsdag. Älskar också att köra nävarna i jorden. Kul med nya sorter!
    Ha det gott!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  13. Spännade med egen sådd, lycka till!
    Gullig Suneberättelse :)
    Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  14. Spännande med nya bekantskaper:)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  15. Vad spännande! Själv har jag endast sått en sort, och det är också något jag aldrig gjort tidigare....nämligen kronärtsskocksfrön....tror inte det kommer att funka, men prova måste man...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...