fredag 13 mars 2015

Små vårtecken


En lång rad av soliga dagar har vi haft senaste veckan. Man blir så pigg av solen, och plötsligt börjar man få lust att pyssla och fixa. Det är fortfarande väldigt kallt på nätterna, och i nedre trädgården som är väldigt skuggig, har vi fortfarande djup tjäle i jorden. Men igår började vi i alla fall att rensa och röja efter vinterns härjningar. Vi tömde en kompost och slängde ut i rabatterna. Nu ligger en hög med gödsel och väntar på att bli utslängd också. Men vi tar det lite lugnt så här års, lite arbete varje dag tills trädgårdsmusklerna har tränats upp.



Än så länge har vårblomningen inte kommit igång ordentligt.
Men redskap och vattenkannor har fått komma ut och lufta sig.


Några små frusna snödroppar kan jag i alla fall bjuda på.




Några av julrosorna blommar.
Ett litet gäng gula krokusar har vågat sig fram.
Och några små vintergäck, det är allt!




Men man kan ju köpa sig lite vår.
Plantskolorna fylls av Vivor och Penséer som man kan fylla krukor och korgar med.
De tröstar lite, tills våren kommer igång på riktigt i trädgården.


I källaren hittade jag några tomma konservburkar som jag målade gröna.
Med Penséer och några gamla etiketter från fröpåsar blev de rätt gulliga.





Men det jag är mest glad åt är att mina Slingerhjärtan "Golden tears" har börjat gro.
En månad tog det, de har fått åka in och ut, mellan värmen inne och kylan i matkällaren.
Till slut tittade de upp ur jorden...mycket små och ynkliga.
Men så väldigt välkomna!

Det är en perenn slingerväxt och blomman påminner om löjtnantshjärtan fast ljusgula.
Jag är så spänd på att få se den blomma.

Nu hoppas jag på en skön, solig helg med massor av trädgårdspyssel.

Kram
Titti




21 kommentarer:

  1. Du har jo veldig mange vårtegn hos deg! Så vakre de er alle sammen :)
    De fylte snøklokkene er så fine!

    God helg!

    SvaraRadera
  2. Söta vårblommor,och fina arrangemang. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. När våren sätter fart då händer mycket och det går fort Då gäller det att hinna med och att njuta. Jag har inte börjat röja eller gödla det är såå blött hos mig än.
    Ha en fin och skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vilka fina vivor du hittat, jag är väldigt svag för dem. Och Slingerhjärtan är något helt nytt för mig, spännande.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Fina vårtecken hos dig...fröer som tagit sig och jätte söta burkar!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint du har där! Burkarna blev jättesöta. Spännande med Slingerhjärtat den har jag aldrig provat.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Det där gula hjärtat blir jag grymt nyfiken på. Så mycket vårblommor du har redan. Jag skall inte köpa några förrän singlet är på plats.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  8. Fina vårtecken och så vackra burkarna blev det var en fin ide.Ha en fin helg/Margareta

    SvaraRadera
  9. Fine vårtegn hos deg ! Virker som våren har kommet like langt hos oss. Tele nederst i hagen, isen har lagt seg igjen på dammene, og jeg har vært og kjøpt meg litt vår.
    Nyt helgen :-)

    SvaraRadera
  10. Konservburkar är verkligen inte att förakta. Så snygga de blev! Gillar den spanska mossan runt penséerna.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  11. Alltid lika härligt att kika in till dig! Underbara bilder och konservburkarna är jättefina, ska se om jag har några att måla, bra tips!
    Ha en fin lördag!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  12. Så mycket vårfint! Jag vill också ha, men finns inte annat än små gula tazetter här ännu.
    Vad fina burkar du gjort!
    Och visst är det härligt att få hålla på ute!
    Tack för din gulliga kommentar hos mig! Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  13. Så herlige vårtegn fra hagen din. Det er en fin tid vi går inn i nå. Vi har også hatt flott vær noen dager, og det er deilig å holde på i hagen. Ha ei riktig god helg.

    SvaraRadera
  14. Spännande med slingerhjärtat, ser nästan ut som att det växer bland popcorn ;-)

    SvaraRadera
  15. Härliga vårkrukor du fixat. Snödroppen har du fångat väldigt fint:) Kul när frösådder tar sig. Ha det fint!
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  16. Du har alltid så fina bilder och vackra motiv och den här gången är det riktiga vårtecken.
    Ha en fin solig söndag. Carita

    SvaraRadera
  17. Åh, nu fick jag sådan lust att fixa med krukor...
    Bildgooglade på slingerhjärtat, så söt den är!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  18. Jättefina planteringar i konservburkarna! Så smart att piffa med etikett från fröpåsar. Att "fuska" med köpeblommor i väntan på rabatterna tycker jag är en bra idé att förgylla vardagen. Det behöver ju inte vara så mycket för att ge stor glädje.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Mjukstart är det som gäller, men det är skönt bara att vara ute. Man behöver inte grovarbeta hela tiden. Fina bilder och burkarna blev ju jättebra. Så fint pensébilderna matchar de verkliga.
    Slingerhjärtan verkar vara en kul växt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  20. Våren har tydligen gungat igång även hos dig. Härligt! Men nu dröjer det inte länge innan våren brister ut totalt. :-) Vilken underbar tid vi har framför oss nu!

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  21. Vårens första blommor är så efterlängtade och fina. Burkarna blev också jättesnygga och slingerhjärta, det har jag aldrig sett. Tänk att det finns så mycket spännande växter som gör det här med trädgård så kul.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Anna-Karin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...