fredag 10 april 2015

Min favoritperenn


Om jag bara fick välja en växt i min trädgård så skulle det absolut bli Hosta. Älskar de vackra bladen och den fantastiska variation de uppvisar. Såg en gång en trädgård i London med bara Hostor...tusentals av dem. Otroligt vackert. Nu har jag inte bara Hostor i min egen trädgård som tur är, för jag uppskattar en variation av växter. Men en hel del Hostor har det blivit med åren. Många av dem har jag fått i present och vet inte vad de heter men de är lika älskade ändå. 


"Patriot"





"Northern Exposure" överst, underst "Sum and Substance"
Den lilla heter "Gypsy rose"









Den nedersta heter "Krossa regal"

"Mamma mia"


Hosta är verkligen en härlig perenn. Tålig, lättskött och snygg hela säsongen.
Att den sedan finns i så många olika varianter gör det ju inte sämre. 

Ha det gott!
Titti


17 kommentarer:

  1. Jag delar din förtjusning över denna underbara växt. Det blir aldrig plottrigt med hostor då deras form och färg har en dämpande effekt och så finns de i så många olika storlekar, allt från miniatyrer till nästan giganter. Massplantering av hostor är en syn man aldrig glömmer.
    Om man nu skall hitta något som helst negativt är att de kräver delning med jämna mellanrum och kan vara ganska besvärliga att få upp om de växt länge på samma ställe.

    Här blir det fler och fler hostor varje säsong!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. det enda kruxet är att de flesta fina är så storbladiga. Jag behöver några med mindre blad både gråa och gröna. Letar med ljus och lyckta.( kanske inte så frenetiskt som jag borde)
    Önskar dig en fin och skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Jag håller med, min favorit också. Man kan säga att jag samlar...
    Ursnygga du har där!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  4. Jag håller med, min favorit också. Man kan säga att jag samlar...
    Ursnygga du har där!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  5. Hostan är en absolut favorit här också! Är man inte såld innan så måste man bli det av dina härliga bilder!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Så mange fine hosta du har! Hva skulle vi gjort uten de i hagen? :) Nå begynte jeg plutselig å lengte etter de!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  7. Tillhör också mina favoriter, bland de första växterna jag planterade! Undrar hur jag tänkte då, tyckte väl bara de var fina.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hosta är också en av mina favoriter! Och Patriot är nog den allra finaste av dem jag har! Men det finns verkligen många och olika sorter, det är väl det som är kul!

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Må si som Marit, hva skulle vi gjort uten hosta! En av våre favorittplanter.
    Ha en fin søndag:-)

    SvaraRadera
  10. Jag kan bara hålla med! Hosta är en stor favorit här också!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  11. Hosta är suverän. Passar överallt och verkar tåla det mesta. Dessutom finns de ju i så många härliga varianter.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  12. Ja det är verkligen en tacksam växt som påminner mig om barndomens somrar hos mormor som hade hela trädgården full av hosta!
    Ha en finfin söndag!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  13. Ja, Hostaen fortjener virkelig favorttstempel. Den er litt undervurdert synes jeg. Det finnes jo så mange flotte sorter i de vakreste mønstre og nyanser. Og ikke minst er den en fantastisk venn å ha i skyggen:) Godt valg!
    Fin søndag.
    Jannicke

    SvaraRadera
  14. Ja den är verkligen vacker att ha , kompletterade ngr förra året. Visste inte vad jag skulle komplettera med och sen vart valet hosta! Spänd på hur det kommer att bli!

    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  15. Jättefina bilder på hosta. Dom är så bra att ha för att lugna ner i trädgården, jag gillar deras stora lugna bladverk. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  16. Ja hostorna är verkligen fina och du hade många olika och alla lika vackra. Jag har många hostor men inte så många sorter. Blir lit sugen på att komplettera med någon ny men är lite rädd för viruset som många hade problem med för nåt år sedan. Vågar inte köpa än utan väntar nog till nästa år. Då får det nog bli en med limegröna blad för de var underbara.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  17. Den är lättskött och en favorit här med. Dock så har de där jobbiga små minisniglarna attackerat mina på hösten de sista åren och det är jag inte så glad över.
    I år ska jag plantera White Feather som Stefan beställde som en överraskning. Nu står de i växthuset nästan helt vita... Men de kommer att bli ljusgröna senare!

    Kram och må gott!

    //Veronica

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...