måndag 13 april 2015

Vatten i trädgården


Jag har alltid älskat vatten. När jag var yngre höll jag på med tävlings-simning och vattnet var mitt rätta element. Jag måste bo nära vatten annars blir jag nog tokig. Vi bor bara ett par hundra meter från en havsvik och jag älskar att höra måsarnas skrik om våren och känna doften av hav. Men samtidigt är det så skönt att ha vatten i den egna trädgården också. En liten damm eller bara ett litet vattenporl, det spelar inte så stor roll, bara det finns vatten i någon form. 


Fridegårdsparken, Enköping

Vatten lockar fåglar, insekter och smådjur till trädgården och fyller den med liv.




Bergianska trädgården, Stockholm
Vackra speglingar på vattenytan ger ett djup och en ny dimension åt trädgården.

Wij Trädgårdar

Att stå och titta på fiskar som rör sig i vattnet är väldigt avkopplande.

Monte, Funchal
Och att sitta och lyssna på vatten som porlar lugnar en stressad nutidsmänniska.




Sommarsalongen 2010 Ulriksdal
Vatten som sakta rinner ner för en glasskiva, mer än så behövs inte för att få lite liv i trädgården.


Vi är så glada åt vår egen lilla damm. Till helgen ska den rengöras och fiskarna ska få komma ut i det fria. "Fisksläppet" är en av årets stora höjdpunkter både för oss och för fiskarna. Det är härligt att sitta en stund och se på hur de far runt som nyss utsläppta kalvar på en äng. Och jag förstår dem, jag känner mig nästan lika yster...tänk så underbart att det äntligen är vår! 

Och tänk...
...jag såg att Vårärten håller på att slå ut. (Så här såg den ut förra året.)
Så jag tror att det får bli en liten fotorunda i morgon!

Vårhälsningar
Titti


17 kommentarer:

  1. Hei! Så inspirerende dette var. Lukten av salt sjø er så en må stoppe opp litt. Å se, høre, lukte og kjenne vann, er himla deilig. Flotte bilder. Klem Anne

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder med olika motiv av vatten. Visst är det en tillgång att ha vatten i trädgården, ljudet av porlande vatten är så rogivande.
    Vatten är livets ursprung, kanske därför vi blir så lyckliga över minsta lilla vattenblänk.
    ..och nu börjar trädgården äntligen vakna - härligt!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Visst är det ett måste med vatten i trädgården. Lugnande, rogivande jag helt underbart! Tack för inspirationen, idag ska jag tömma mina dammar och göra rent dom så fiskarna kan flytta ut!! Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  4. Ni har det så fint och nu måste jag ta tag i vattenbiten i trädgården denna sommar. Tack för inspirerande bilder!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Herlige bilder! Jeg er også veldig glad i vann, og må også ha det i hagen. Her har jeg dam, vannspeil, egen liten bekk og Norges tredje største elv rett i nærheten :)
    Vann er viktig!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  6. Oj så mycket vackra vattenblänk och din damm gillar jag skarpt! Var finns fiskarna på vintern?
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min man har gjort en damm inomhus I källaren. Det är trevligt att kunna njuta av dem även under vintern. Annars skulle de kunna vara utomhus även under vintern./ Kram Titti

      Radera
  7. vatten är härligt i trädgården den där raka långa "banan" med vatten skulle jag vilja ha. Fast med min höjdskillnad så får det nog bli ett vattenfall. Hihi. Ett litet vatten blänk med fall ska det bli när bygget är färdigt.
    Ha en fin och skön vårdag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Ja vatten är något speciellt. Det förändras vid årstider och väder. Även om det bara är en liten sjö, finns det alltid något att titta på.
    Vad kul med fisksläppet. Vårärten är ju väldigt söt. Jag såg en sådan i Göteborgs botaniska, men har inte sett den i handeln.Ser fram emot resultatet av fotorundan. / Britt

    SvaraRadera
  9. Här gjorde maken en vattenränna i anslutning till vår damm förra året. Det porlande ljudet är underbart och även grannarna säger att de njuter av det.
    Vatten är ett måste i trädgården för oss och i år är planen att det ska bli ännu mera av den varan - vi får väl se hur det går:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  10. Vann i bevegelse er noe av det kjekkeste jeg vet. Det var fantastisk mange flotte vannspeil du viser i dag. Bare så nydelig. Må være herlig å ha en egen dam i hagen også.

    SvaraRadera
  11. Lite vatten i trädgården är inte dumt alls...bara lite porl, oj så härligt! Kanske det räcker med ett litet fågelbad innan jag får idéer om stora vattenprojekt som måste grävas!
    Nåja, härlig inspiration från dig som vanligt...
    Varm vårkram,
    Titti

    SvaraRadera
  12. Ja vatten har en enorm förmåga att både trollbinda och lugna. Så rogivande att se på speglingarna i vattenytan eller höra vatten som pårlar eller vågor som rullar in. Väldigt fina inspirationsbilder du bjuder på, som alltid. Själv har jag bara ett vattenfat för trädgårdens djur. Din fiskdamm och din "gryta" är superfina. Är det en sån gammal koppargryta som man tvättade i förr i tiden?
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  13. Hej Anna-Karin! Menar du den på de första bilderna? Den är från en park i Enköping, så den är tyvärr inte min. Men jag har för mig att den är gjord av keramik. Hursomhelst är den jättefin och jag hade gärna haft någonting liknande här hos oss./ Kram Titti

    SvaraRadera
  14. Åh vilka fantatiskt vackra bilder o dammar! Den lilla tunnan är den din?

    Så fint och din damm, verkligen fin! Håller med det där att bo vid havet! Det är nåt visst!

    Ha det got, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  15. Det är ett måste att ha något slags vatten i trädgården. Det behöver inte vara någon stor sak, bara att man hör vatten porla någonstans. Jättefina bilder. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  16. Vatten är ett måste. Tycker jag i alla fall. Det är så fullt av liv! Och det ger så mycket till trädgården.
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...