söndag 3 maj 2015

Make it a double, please!



Jag älskar kabbeleka. När jag var liten ville jag plocka de vackra, gula blommorna, men mina föräldrar skrämde upp mig och sa att de innehöll en frätande vätska som kunde fräta bort handen, så jag höll mig noggrant ifrån de små solgula blommorna. Men nu som vuxen så är jag lite olydig, och har planterat flera plantor vid dammkanten i vår trädgård. Länge har jag önskat mig den med fyllda blommor och nu så har jag äntligen fått en alldeles egen dubbel kabbeleka.


Visst är den söt, min lilla dubbla....


...och den vanliga, med enkel blomma är också söt!

De lyser upp så här på vårkanten. Och passar rätt fint tillsammans med Bollvivorna.


Nu börjar det bli grönt och fint igen i rabatterna. Man ser mindre och mindre av den bruna jorden. Jag har precis hunnit klart andra rensningen i trädgården. En gammal trädgårdsmästare sade en gång till mig att man skulle rensa tre gånger fram till midsommar, sedan klarar sig trädgården själv resten av tiden. Så nu återstår bara en rensning till om några veckor, sedan kan jag inta hängmatteläge:-)

Ha det gott!
Titti


14 kommentarer:

  1. Ohh vad skönt. Då kan vi snart ligga i hängmattan och bara vara...
    Fin damm, och härligt läge att ha hängmattan vid.
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  2. Ohh vad skönt. Då kan vi snart ligga i hängmattan och bara vara...
    Fin damm, och härligt läge att ha hängmattan vid.
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  3. Kabbleka är riktiga små skönheter och den dubbla var läcker! Er damm är verkligen fin, ni har lyckats med konsten att få till fina och naturtrogna kanter och det är inte det lättaste.
    Önskar dig en fin ny trädgårdsvecka!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Du har ju det så otroligt vackert vid dammen och nåt nytt som händer hela tiden. Dubbel kabbeleka helt ny för mig. Förstår varför du vill ha en sån!
    Det där med rensningen stämmer nog. Först ett varv grovrensning och sen två ogräsvarv. I så fall har jag börjar på första ogräsvarvet.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Så vacker din kabbeleka är, jag har den vanliga enkla som sprider sig friskt runt dammkanterna men den stör mig inte. Lyser som solar nu tidig vår och blommorna speglar sig så fint i vattnet.

    ...och den gamle trädgårdsmästaren har alldeles rätt. Det är nu man skall satsa och vara noggrann, sedan fungerar det fint resten av säsongen.

    Njut vid din vackra damm!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar också kabbelekor. Jag köpte faktiskt en och grävde ner vid sjökanten, där det är litet stenigt, men den klarade sig bara en säsong.
    Så fint med altanen ihop med dammen. / Britt

    SvaraRadera
  7. Minns också den fina gula solen som speglade sig i vattnet hemma i bäcken gillade det med. Så fina bilder du visar från en fin damm hos dig
    Ha det gott i veckan nu längtar vi efter sol och värme
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att du skriver om kabbelekor. När jag var barn växte de vid bäcken i vår skog där vi byggde kojor och badade. De väckte härliga minnen och de dubbla var väldigt söta de också. Själv har jag bara rensat en gång så det är nog hög tid för ett andra varv men det är rätt okej för man kan njuta av växtligheten som skjuter fart under tiden. Dina bilder var härligt vårliga och visst är det en underbar tid just nu.
    Önskar en fin vecka! Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Nydelige de doble bekkeblomstene! Jeg har også den i hagen. Jeg liker alltid doble blomster best, selv om de enkle er jo også vakre. Flotte kuleprimula du har!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  10. Nydelige doble bekkeblom ! Og kuleprimulaene er flotte.
    Ellers må jeg nok si at jeg misunner deg litt, er enda ikke ferdig med første lukerunde, og ser at jeg allerede skulle vært igang med andre i de bedene jeg startet ...
    Nyt vårdagene :-))

    SvaraRadera
  11. Så himla fint det ser ut vid dammen, den dubbla kabbelekan var fin den med. Underbara vårkrukor du visade i förra inlägget, verkligen fin inspiration till nästa år:) Ha det fint!
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  12. så fin den lille kabbelekan er.... men prøver man at plukke den i naturen, så kan man sagtens risikere at få våde fødder :-)

    SvaraRadera
  13. Jättesöta är dom! Ännu finare tycker jag att den lila bollvivan är, måste införskaffa den. Har den vita som jag bara älskar.

    SvaraRadera
  14. Jag är inne på min första runda än....söta små gula solar dina kabbelekor:)
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...