lördag 2 maj 2015

Nya förälskelser och gamla


För första gången i mitt liv har jag skaffat Ranunkler. Några krukor med samplantering av Gyllenlack, Toffelblomma och lite annat smått och gott har fått stå i växthuset för att härdas lite innan de fick komma ut i det fria. Favoriten är nog den rosa med lila kanter. En ny förälskelse!





De gula Ranunklen är också fin, den får stå på baksidan av huset där färgerna i år blir lika heta och glödande som vanligt. Den får sällskap av en Toffelblomma och en Primula i matchande färg. Plättar i luften som underplantering.






Ännu en nykomling.
Tulipa Botanica "Tarda Dasystemon" har börjat blomma. Påminner om ägg, med gulan och vitan.
En riktigt trevlig bekantskap. 

Knoppen är också fin, med stråk av silver.

Äntligen har den lila Vårärten, Lathyrus vernus, behagat slå ut sina vackra blommor.
Den ljusrosa varianten har inte börjat blomma ännu, men är också på gång.

Vita Pärlhyacinter är så söta tycker jag.

Visst är det härligt nu! Så mycket att glädja sig åt varje dag.
Men idag är det iskallt och blåsigt, så dagen ägnas åt inomhuspyssel.
Rätt skönt det också.



Kram
Titti

10 kommentarer:

  1. Jeg har heller ikke hatt ranunkler, men synes de er veldig fine. De har jo så flotte farger.
    Lekker tulipan også!
    Det er iskaldt her også. Det står 13 grader, men det må være feil. Det kjennes ut som 3 ;))
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Åh, så vacker plantering i krukan! Härlig färgkomposition! Kunde konstatera häromdagen att mina Plättar i luften har överlevt utomhus i vinter. Jippi!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte kommit till "krukstadiet" i mitt trädgårdsliv ännu - tiden räcker tyvärr inte till det. Men om/när jag kommer dit så hoppas jag att har dragit lärdom av att titta på dina fina samplanteringar!
    Fortsatt trevlig helg! Kram!

    SvaraRadera
  4. Å så mycket läckert! Orange gör sig så bra i svarta krukor. Ranunkel favorit, men lyckas aldrig riktigt bra med dem, inte ens i kruka. Vårärten ny för mig, så söt. Du har det så fint!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Ja det är härligt nu men värmen saknas. Ranunkler är så fina men jag har fått för mig att de är svårodlade. Tulipa tarda är extremt lättodlad och sprider sig villigt.
    Kram

    SvaraRadera
  6. visst är det helt underbart nu när det spirar av allt fint i rabatten. jag njuter av det. Ranunkler är en av mina älsklingsblommor. har ingen i år saknar den redan.
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Så mycket fint! , vårärt undrar om det är en sån jag har som står att det är vårört! Jätte söt!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  8. Så fin den rosalila ranunkeln är! Jag älskar ranunkler men brukar bara köpa som snittblommor, klarar helt enkelt inte av dem i krukor... tyvärr.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  9. Super snygga planteringar men du är så bra på det.
    Älskar ranunklar.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Ranunkler köpte jag förra året efter att blivit inspirerad av föregående kommenterare ;)
    Ja tänk att Besökstoppen var inne på min blogg & letade fram just DIN trädgårdsbänk ;)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...