måndag 4 maj 2015

Växthusinspo


Har man ett pyttelitet växthus får man tänka till lite för att få plats med allt. Just nu letar jag lite inspiration på växthusfronten, jag har lusläst Claus Dalbys bok om växthus och letat efter inspirationsbilder på Pinterest. Men har inte riktigt klurat ut hur jag vill ha det. 









Så här såg det ut i vårt växthus förut. Gulligt, men inte särskilt praktiskt. Nu har vi flyttat bänken till kortändan av växthuset och fått mer golvyta. Hela matsalen är proppfylld med små plantor som ska ut hit inom kort så nu gäller det att snabba på med planeringen.

Här finns det gott om plats på bänkarna. Växthuset hittade jag i Wij trädgårdar.
Alla krukor var fyllda med kryddor och jag minns att det doftade ljuvligt.

Bild från Garden Aquatica
Miljön utanför växthuset är också viktig. Det ska vara mysigt och charmigt.

Bild från Norrby trädgård, Trollbäcken
Vackra dörrar är inte fy skam!

Bild från Norrby trädgård, Trollbäcken
Några vackra krukor ger en frodig känsla utanför.

Bild från Norrby trädgård, Trollbäcken
Bild från Garden Aquatica
Bild från Trädgårdshuset, Skarpnäck
Bild från en växthusutställning på Brunnsvikens trädgård
Det kan vara nytt...


...med fin dekor...


Bild tagen i Trosa
...eller gammalt och charmigt.

Sen är det ju fint om man har pilspetsar på taket också. Förra året åkte vi flera mil i snöstorm för att köpa pilspetsar till vårt växthus, när vi kom hem upptäckte vi att det var fel fästen på dem som vi köpt. Men den händige maken säger att han har en plan, så till sommaren kanske vi får upp våra efterlängtade pilspetsar i alla fall. Vilken lycka!



Små växthus är också fina att ha!
Bild från Garden Aquatica
Bild från Slottsträdgården i Ulriksdal
De här köpte vi för en billig peng på ICA Maxi för några år sedan. Men de var inte tillräckligt höga för att rymma så många plantor. Men den händige maken hade en plan även för detta. Så här fina blev de efter hans greenhouse-makeover. Fast texten fixade jag själv:-)


I de små växthusen växer det sallad, som vi redan smakat av.
Men i veckan ska det sås sallad även på friland.

Jag är jättenöjd med de små växthusen, som verkligen pryder sin plats. Och det kommer säkert att bli bra i det "stora" växthuset också, jag måste bara klura lite till innan det faller på plats. Men jag njuter faktiskt av själva "klurandet" också.

Ha det fint!
Titti




11 kommentarer:

  1. "Klurandet" kan vara halva nöjet (minst) ibland:-) Du hittar nog en bra lösning! Lycka till!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  2. Ja, det finnes så mange flotte veksthus... Du viser veldig mange fine her. Kunne godt hatt flere av de her hvis jeg hadde hatt mulighet til det ;)
    Så fine de små veksthusene ble med svart tekst på!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  3. Visst är det roligt att klura och planera och fundera på olika lösningar. Själv drömmer jag om ett växthus med en vägg, eller del av vägg murad i riktigt gammalt fint tegel och sen vackra fönster och dörrar till det, men det ligger nog tyvärr några år fram i tiden. Ska bli spännande att se vad du fastnar för. Lycka till med fortsatt klurande.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Glömde bort pilspetsarna. Det vill jag också ha och de du visade var riktigt fina.....

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint! Det blir oftast bäst när man fått klura ett tag ;) Lycka till!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Även jag ligger och klurar när jag inte kan sova. Ett nytt växthus blir det nog även här, till hösten. Jättegärna ett fint, men det blir nog ett praktiskt istället. Jag har tittat ut ett. Jag vill också ha nockdekoration, fast jag har sett en med katter som går på taket, men var såg jag det?? / Britt

    SvaraRadera
  7. Å... Det kallar jag inspiration! Vackert.
    Jag fick upp mitt (betydligt mindre glamorösa) växthus för någon vecka sedan och håller på att flytta in. Jag rotat i förråd och garage i första hand för att hitta lite praktiska detaljer nu till att börja med. "Det vackra" får komma senare...

    SvaraRadera
  8. Mycket härlig växthusinspiration! Det är inte lätt att veta hur man vill ha det. Som du själv skriver är det ibland halva nöjet med att planera och fundera. Kommer säkert att bli hur fint som helst!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  9. Vilka helt UNDERBARA växthusbilder, man blir ju bara så inspirerad! Jag älskar mitt eget växthus, men tänk om man kunde ha flera stycken! Era små halvhemsnickrade är superfina, bra idé!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  10. Det finns massor av vackra växthus att njuta av, har man liten trädgård får det inte bli för stort. Nog är vägen av klurande den mest rofyllda tycker jag. Sen har man ju det.
    Lycka till med klurandet
    Kram Meta

    SvaraRadera
  11. Åhh dom små växthusen var ju helt underbara (liksom dom stora) !
    Härligt med klurande och drömmande - kommer att bli jättefint i ditt växthus !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...