tisdag 16 juni 2015

Pyntat på terrassen


Förra året fixade maken ett planteringsbord på terrassen. Ovanför planteringsbordet satte han en spaljé, med 4 zinkkrukor som förvaring för kryddor. Det är toppen att ha så nära till kryddorna när man lagar mat eller grillar. Bara att gå ut på terrassen och nypa av några färska kvistar och det smakar så ljuvligt. Bredvid planteringsbordet står ett litet olivträd med en klöver runt fötterna. Den fina tunnan i zink köpte vi i våras på trädgårdsmässan. Jag tycker att det blev så mysigt här ute nu, som vårt eget lilla Provence. Bara värmen som fattas!



Jag har funderat lite på vädret vi har här i Sverige. Är det verkligen EU-anpassat? 
Nix! Här måste vi nog skärpa oss. En ny lag som förbjuder kallt och blåsigt väder kanske vore på sin plats. Minimum 25 grader varmt mellan Maj och September vore väl lagom och bra. Totalförbud mot vindar över 5 sekundmeter vore också bra för vår trivsel. Och när vi ändå är igång och bestämmer så kan vi väl införa rätten att vara hemma för vård av trädgård under sommarhalvåret också. Så skönt det vore:-)


Kram
Titti

19 kommentarer:

  1. Så mysigt ni har det!! Vilken bra lag, det vore:)) Är så glad att jag inte gått på semester ännu, kanske hinner det vända tills det blir dags....Har fortfarande en massa att ordna innan det blir sommarfint här. Sommarblommorna står kvar inne och vissa är inte änns inhandlade...konstigt blev det minsann i år med det kalla vädret och blåsten!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Så fint det ble! Ingen er så god til å pynte som du, Titti! Det er helt utrolig hvordan du får det til!
    :)

    SvaraRadera
  3. De funderingarna har jag också haft och nu tar de fart ordentligt. Så jättegulligt och mysigt det ser ut. Zink är fint till växter. / Britt

    SvaraRadera
  4. Så vacker med grått, passar så bra till alla växter. Ha en fin Midsommar. Carita

    SvaraRadera
  5. Du är verkligen duktig att arrangera, det blir jättesnyggt! Själv har jag några skruttiga pelargoner som jag envisas med att övervintra och försöker ordna dem på något sätt i trädgården men det ser erbarmligt ut, lika fult varje sommar.

    Den frånvarande värmen saknar jag inte men denna eviga blåst är så påfrestande, när det börjar riva i trädkronorna går jag in!

    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  6. Såå fint du har det! Klövern i tunnan är så vackert! Jag röstar på dig till EU!!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Åhh så snyggt det blev med zinkkrukorna med kryddor - du är så duktig på att skapa vackra miljöer!
    Hakar på det där med vård av trädgård - det vore mumma att få vara i trädgården hela dagarna under sommarhalvåret - rena drömmen !
    Ha det så gott !
    Trevlig helg !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  8. Fin fint som vanligt. Jag håller med inga vindar över 5m/s.
    Önskar dig bättre väder i midsommar.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  9. Så fint du pyntat. Snyggt med krukor i zink som gör sig så bra tillsammans med all växtlighet. Håller med om allt du skrivit i sista stycket.
    Önskar dig en fin midsommar!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Jättefint på din terrass. Jag skriver på om nya lagen! Nu önskar vi sommarväder!/Susanne

    SvaraRadera
  11. Ja du, det här med vädret är en särskild historia denna trädgårdssäsong.
    Snyggt du gjort, jag behöver också ett bord ute till mina vildpelargoner.
    Kram

    SvaraRadera
  12. En mysig terrass du fått. Mums att ha kryddor så nära.
    Håller helt med klart vi måste EU- anpassa vårt väder precis som bananen. Hihi
    Ha det så gott du kan på din fina terrass. Här har vi regn, enda fördelen är att det inte dammar av allt gammalt trä vi river,
    Kram meta

    SvaraRadera
  13. Håller helt med!! Kan man lämna in ett klagobrev tror du?
    Verkligen superfint på er altan! Förstår att ni trivs och myser där☺
    Kram Milla

    SvaraRadera
  14. Men så fint det blev. Krukan med silverfallet och vad det nu kan heta.... strandkrassing är så fin.

    Ha en riktigt fin midsommarvecka
    Elisabeth

    SvaraRadera
  15. Ser verkligen mysigt ut där vid ditt planteringsbord. Som en smak av Medelhavet.

    Ha en fin midsommar!
    Karin

    SvaraRadera
  16. Så vackert zinken möter de växter du valt. Härligt!
    Ja, och såklart att jag röstar på dig i nästa EU-val!!! =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  17. Håller med, bättre väder och mer tid för trädgården vill vi ha!
    Glad Midsommar!

    SvaraRadera
  18. Här är också en som älskar kombon zink och växter....=)
    Underbara bilder du har sååå fint.

    Önskar dig en skön midsommar.....<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  19. Jättefint på terrassen!
    Vara hemma för vård av trädgård röstar jag för!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...