måndag 22 juni 2015

Sommar, sol och semester


Nej glöm det. I alla fall de första två orden. Men semester har jag äntligen. Första dagen på semestern spenderade vi med våra bästa vänner. En härlig dag med mycket skratt. Men utanför öste regnet ner, 45 mm, och 9 grader "varmt". Det är nästan ett skämt. Får det verkligen vara så kallt på sommaren? Man kan ju undra!

Idag var det några grader varmare, men inte mycket mer. Men jag har i alla fall börjat röja upp efter blåsten och störtregnet. Det blev en hel tunna full av grenar och kvistar. Nu är det snyggt och prydligt igen på innergården.


Flocknävan ska precis börja blomma. Den tar för sig ordentligt och börjar breda ut sig över grusplanen. Men jag gillar det. 



Den här lilla Nävan är så söt. Den har satt sig själv mitt i ett prydnadsgräs.
Första åren försökte jag ta bort den, men den kommer troget tillbaka. Så nu får den stå där den står. 


Här bakom miniväxthuset växer Bergklinten "Amethyst in snow" och Alunrot.
Bergklinten tar också för sig, så man får hålla efter den lite.




Första rosen har slagit ut. 

Måste få visa den fina skylten vi fick i present av våra vänner.
Visst passar den bra? För det är ju där jag är mest hela tiden. 

Kram
Titti

19 kommentarer:

  1. Så fint du har det!! Gillar när växterna får ta plats där de passar in ...och det ser det ut att göra hos dig:) Flocknävan är en stor favorit hos mig.
    Ingen direkt sommar värme och sol här heller, men snart så...
    Trevlig semester!

    SvaraRadera
  2. Oj, va mycket regn ni fick! Vi fick "bara" 16 mm på midsommarafton, sedan har vi mest haft uppehåll.
    Jättefina bilder du visar - din trädgård är verkligen ljuvlig!
    Hoppas du får en fin semestervecka!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Så vackert alunroten möter den gröna... ja, vad är det? Bergklint har jag funderat på, men har inte hittat stället för den. Söt är den hursomhelst. Ja, många härliga bilder! Här ösregnar det nu, rena duschen. Men efter regn kommer... Dream on, dream on... =o)
    Ha en härlig semester!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gröna är en gammal namnlös daglilja som jag fått av en äldre dam./ Titti

      Radera
  4. Så fint det är hos dig, nävorna är fina, återkommer år efter år, och blommar rikligt.
    Gillar buren med lobelian, och bergklinten skall jag be att få en bit av dottern. Den är riktigt fin.Ha en skön semester med mycket sol och värme.
    Marika

    SvaraRadera
  5. Oj vad jag beundrar din trädgård. Du har såååå fint !!! Kram

    SvaraRadera
  6. Det är så vackert så man nästan gråter. Vackra färger och så välordnat och smakfullt. Mycket passande skylt. Hoppas resten av din semester blir bättre. / Britt

    SvaraRadera
  7. Så frodigt och fint det växer hos dig trotts regn och kyla. växterna kanske vill ha det så???
    Ha det så gott på din semester
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Finns inga spår av dåligt väder i din trädgård, allt i toppskick!
    Flocknävan kan täcka en hel trädgård efter några år, jag tar bort hela tiden.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Du har det så fint och genomtänkt. Vackert i varje hörn.
    Har just varit ute och planterat de sista tomaterna i spöregn, men nån gång måste de ju ner.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  10. Hela din trädgård är som en solig dag! En kall och dyster kväll här på ön...känns mer som en kväll i oktober!
    Ha en skön vecka...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  11. Vad fint du har Titti! Så många mysiga rum att gå in i. Här har det regnat idag och det är så där måttligt roligt att vara trädgårdssmästare då. Handskar dyngsura och det kippar under skorna. Usch! Vad trist!, Pyser till Italien nästa vecka, det ska bli sååå skönt
    Kram på dig!
    Milla

    SvaraRadera
  12. Vad fint du har Titti! Så många mysiga rum att gå in i. Här har det regnat idag och det är så där måttligt roligt att vara trädgårdssmästare då. Handskar dyngsura och det kippar under skorna. Usch! Vad trist!, Pyser till Italien nästa vecka, det ska bli sååå skönt
    Kram på dig!
    Milla

    SvaraRadera
  13. Det ser ikke ut som du skulle hatt regn og vind, nei. Hagen din ser alltid like flott ut! Ja, vi hadde det samme været her i forrige uke med kun 9 grader. Ikke mye å skryte av, men en får dessverre ikke gjort noe med det. Den Ametyst in Snow har jeg også, og den har blitt enormt stor! Den må passes litt ja ;)

    Ha en fin dag, og kos deg med ferien!

    SvaraRadera
  14. Du har det verkligen jättevackert, lummigt o mysigt! Och en liknande skylt utan redskap finns här med :)
    Hoppas verkligen på några varma dagar snart här nu! Jag har också semester nu och det är kallt! Man får så dålig trädgårdslust, ja lust till något faktiskt, försöker hitta det positiva och måste ut nu och börja lite trots allt, snart börjar det nog regna. Vi behöver regn också, kram på dig! Hej Ewa :)

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar grönska det är hos dig! Du verkar ha mycket som blommar också. Det känns ju lite trögstartat i år på grund av det kyla vädret. Vi får hoppas att det snart blir lite "riktig" sommar.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  16. Oj oj, du måste ha haft riktigt ruskväder med så mycket nedblåsta grenar men nu ser det så fint ut på dina bilder från din vackra trädgård. Den där lilla söta förrädiska nävan som inte vill ge upp växer hos mig också. Se upp, den dyker upp överallt :-). Sen måste jag fråga dig om du har namnet på rosen som du visar. Jag har en likadan som jag fått av farmor och farfar och jag har gissat på vilken sort det kan vara men vet inte säkert. Min har inte slagit ut än men knopparna är på gång.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin! Jag är inte helt säker, men tror att det är en Hansa eller någon i samma grupp. Rosen har stått i trädgården långt före vår tid, så den har många år på nacken. Den doftar underbart och får inte några rotskott alls./ Titti

      Radera
  17. Tack för tröstande ord inne hos mig, det värmer!
    Ja vädret ja, det är inte direkt på topp... jag har hållit mig inne i dag, men i morgon skulle det visst bli bättre, vi får hoppas de håller vad de lovar ;)

    Må gott i din vackra trädgård!
    Gunilla

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...