söndag 26 juli 2015

Enköping by rain


I lördags sken solen på morgonen. Vi åt frukost på altanen i solskenet...så underbart! Det kändes riktigt lyxigt. Vi beslöt att göra en liten utflykt denna sista helg på semestern. Vi satte oss i bilen och styrde kosan mot Enköpingsparker. När vi passerade Strängnäs kände vi att det kurrade i magen så vi svängde in till Solberga blommor och beställde varsin räksmörgås. De är stora och goda och så har de glutenfria, vilket är toppen, för annars får jag bara se på när maken njuter av sin goda smörgås (vilket känns lite orättvist). Mätta och nöjda åkte vi vidare mot Enköping. 







Förra året var första gången vi lyckades pricka in tiden rätt så att vi fick se Salviafloden som väller fram genom drömparken. I år var den lite på sluttampen, men fortfarande vacker.




De här stora gula blommorna var helt underbara. Någonstans i bakhuvudet letar jag efter namnet men lyckas inte plocka fram det. Kanske ni minns?


Precis när vi vandrat genom Drömparken öppnade sig himlens dammluckor och maken som är en gentleman sprang genast tillbaka till bilen och hämtade jackor och paraplyer. Sedan vandrade vi tillsammans hand i hand genom regnblöta planteringar bort till temaparkerna som i år hade världsdelar som tema. Men jag tror vi tar det i morgon, annars blir det på tok för många bilder i detta inlägg!

Ha en skön solig (?) söndageftermiddag!

Kram
Titti

15 kommentarer:

  1. Så fine bilder! Salvie i store mengder er så vakkert :)

    Her har det regnet i et døgn nå, så hagen ser så sørgelig ut.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Salviafloden tror jag att jag också skulle kunna bada i.Floden uppifrån badade jag i idag då jag var ute och gick med lånehunden. Den gula påminner väl om rudbeckia, men den har väldigt finstrimlade blad. Jag är inte duktig på rudbeckia. / Britt

    SvaraRadera
  3. Nydelige bilder fra Enkøping !
    Og, det å gå i Drømmehagen med en gentleman høres bra ut.:-))
    Her har vi en veldig våt søndag...

    SvaraRadera
  4. Enköpings parker är sagolika.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så vackert i Enköping. Har inte haft möjlighet att uppleva Drömparken i verkligheten, men nån gång ska det bli av. Oväder här också i lördags och det är det så gott som alltid denna helgen varje år, vet jag eftersom jag brukar få användning för både stövlar och regnställ när vi är på festival.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Åh så himla fint det ser ut. Dit får man verkligen se till att åka någon gång när jag är där uppe. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  7. Kan bara instämma i lovorden, här har man målat med stor pensel och det är så vackert. Har aldrig varit där men borde verkligen ta mig i kragen och åka.

    De gula blommorna kan vara ålandsrot Inula helenium eller jättekrissla Inula magnifica, de är svåra att skilja åt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Det var Ålandsrot jag tänkte på. Fantastiskt pampiga blommor, nästa 2 meter höga./ Titti

      Radera
  8. De där parkerna upptäckte jag i förra året så vackert det är där. De har visst fått pris för det tror jag eller är jag ute och seglar, det gör vi snart här av allt regnet
    Nu räcker det tycker jag och mina blommor.
    Ha en fin och bra vecka med hopp om mindre regn
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Det där ser ut som ett trevligt besöksmål. Har aldrig varit där. Salviafloden verkar maffig så det skulle vara roligt att se.
    Ha en fortsatt bra söndagkväll och jobba försiktigt i morgon. :-)
    Må så gott

    SvaraRadera
  10. Vi var där tidigt i våras, hade gärna sett det nu också det ser väldigt vackert ut!
    Hoppas du har en skön sommar, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  11. Så vackra bilder från en fin park.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  12. Det är verkligen vackert där. Önskar att jag hade närmre så jag kunde sticka ditt och kolla salvian i full blom. Ljuvligt!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  13. Åh! Så vackert!!!
    Det måste ha varit underbart att vandra där... se och uppleva det hela.
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  14. Kul att du gillar min hemstads parker!! Min favorit är en liten mindre känd kryddträdgård precis bakom stora torget dit går jag alltid när jag är nere på stan bara för att andas lite frid!! glad påsk önskar jag dig!! Ps: Din paradis är helt otroligt vacker!!!Har du stammat upp den lite??

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...