fredag 17 juli 2015

Rätt inställning till regn


En dag som denna, en månad som denna, en sommar som denna...när regnet porlar, strilar eller forsar ner så gott som varenda dag, tyckte jag att det var passande att boken jag precis börjat läsa heter "rätt inställning till regn". Men hur får man rätt inställning till regn? När regnet ständigt slår ner pioners och rosors vackra blad. När det hindrar en att vara där man vill vara...i trädgården. Både människor och växter börjar bli lite ledsna...hängiga rentutav.








Jag inser att denna sommar får man gripa stunden...carpe diem...fånga dagen.
För de soliga stunderna är så få och så kortvariga. Fram med solhatt, pläd och en bok och leta upp de sköna solstrålarna där de faller. Att sitta en stund på relaxbänken när vattnet i tunnorna porlar så fint(med solcellsdriven pump). Att få sola de blekvita benen och läsa en bok. Då känns det rätt skönt att leva ändå. Och inte behöver jag vattna idag heller. Trädgården är grön och fräsch som en nyponknopp utan att jag lyfter ett finger. 
-----------------
When life gives you a rainy day
play in the puddles

Kram
Titti

8 kommentarer:

  1. Vilken mysig läsplats! Där förstår jag att du vill sitta länge och ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Veldig kloke ord du skriver, Titti! Jeg pleier også å klage når det regnet for mye, men regnet får vi ikke gjort noe med, så det er bedre å se på det som noe godt i stede. Carpe Diem, ja vi burde være flinkere til å gripe dagen, og leve i nuet...

    Så flott leseplass du har! Det må være herlig å sitte der med en bok og bare koble av... :)

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Precis så! Fånga stunden, ögonblicken! För så är denna sommar och det är en konst att inte falla in i "suck o stön-träsket". Härligt med en bok och mysig läsplats i frodig grönska.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Det där känns som rätta inställningen till den sommar vi har i år.Tycker också att det är rätt så skönt att slippa vattna.
    Sitter ofta på altanen och läser en bok.
    Ha en fin stund i solen.

    SvaraRadera
  5. Stämmer precis, man får njuta de få fina dagarna och ännu är sommaren inte slut.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja du det gäller att ta alla små tillfällen. Tur att det är nära ut.
    Ha det så gott du kan nu på fredagen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Ja, det kan bli lite för mycket...men jag är så glad att trädgården inte torkar bort som den har gjort de senaste somrarna och att jag slipper hålla på att dra och koppla vattenslangarna och be en stilla bön att brunnen inte töms.

    En skön helg!

    SvaraRadera
  8. Så rätt du har. Att ta vara på stunden när den kommer. Bara skönt att känna att man är ledig. Snart är även jag ledig...efter helgen:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...