tisdag 14 juli 2015

Rosor och andra sötnosar


Nu har äntligen vädret blivit lite mer sommarlikt. Kvicksilvret har lyckats komma upp till hela 20 grader idag, hurra, hurra! Rosorna som legat och tryckt i buskarna med sina knoppar tyckte att det var på tiden att börja blomma. Och de är så välkomna så!


Honungsrosen Hybrida klättrar tappert på det nästan döda hagtornsträdet.


Den doftar ljuvligt så det är mysigt att ligga i hängmattan och insupa dofterna. Överallt surrar humlorna, de verkar nästan tokiga i denna ros.


De första blommorna rasade samma dag som de slog ut pga det häftiga regnet.
Jag blev riktigt orolig att vi inte skulle få njuta av den alls i år. Men som synes finns det många blommor kvar till oss, tack och lov!

Närbild på Hybrida


Perenial Blue

Leonardo da Vinci


Queen of Sweden

Tror att detta är en Sympathie.

Lavender Dream

Ballerina



Alexander


Den här är jag så glad åt. Det är en aprikosfärgad Studentnejlika, Lychnis chalcedonica
som jag sådde förra året. Har även en vit. De är så fina.


En rosa krollilja håller på att slå ut.

Röd Lejonsvans, Plomis Tuberosa



Ha det gott!

Titti 

10 kommentarer:

  1. Åhhh, så mange flotte roser du har, Titti! Jeg kjøpte Helena hybrida i fjor, og den duften er den ingen som slår. Min har også nettopp startet blomstringen. Kan tenke meg at det må være fantastisk å ligge under den og bare nyte duften av den...
    Ballerina var veldig søt!

    SvaraRadera
  2. Vackert, vackert!
    (Kuvertet gick iväg först igår... ifall du undrar. Men nu hoppas vi att posten fungerar...)
    Funderingar kring honungsros (också hybrida här) som börjat klättra i ett päronträd. Kan det skada trädet? Vet du?
    Studentnejlikan är ju så söt!
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Det händer mycket bara solen kommer och graderna kryper upp lite.Det är bäst satt passa på så mycket man kan att njuta då både för ögat och näsan.Du har många fina härligheter som börjar krypa fram nu.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Så mysigt det ser ut vid hängmattan, jag har min hängmatta vid min schersmin och det doftade också gott, nu är den ju överblommad förstås.
    Många fina rosor du har! Bla den där Ballerina var ju väldigt söt!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Så mycket fin blomning och hängmattebilderna ljuvliga. De vita sorterna verkar svagare. Både vit riddarsporre och vit studentnejlika har gett upp här. De andra färgerna går bra.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Perfekt läge för en hängmatta. Båda mina 'Hybrida' har tappat många knoppar i år, minns inte att det brukar vara så. Men många finns kvar.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Riktigt romantiskt inlägg med vackra blommor, rosor och annat. / Britt

    SvaraRadera
  8. Ljuvliga bilder!! Suckar för mig själv,,,varför köpte jag ingen Hybrida förra året!! Det får bli i år i stället:))
    Ha det gott bland alla fina blommor och dofter!

    SvaraRadera
  9. Instämmer med de andra; helt underbara rosor! Och det ser härligt romantiskt ut!

    SvaraRadera
  10. Hybrida står på min önskelista i år. Den är såå vacker! Fantastiska bilder du bjuder på. Fast det gör du visserligen alltid. :-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...