lördag 25 juli 2015

Skam den som ger sig


Torsdagen bjöd på massor av regn, men jag hann klippa häckarna och formklippa berberisbuskarna. Idag har vi haft lite bättre väder, blåsigt men uppehåll hela dagen. Det är vi inte bortskämda med denna sommar minsann! Vi passade på att åka en liten tur till Trosa på eftermiddagen. Sen blev det lite trädgårdspyssel på kvällen. Jag är så glad att vi fick gräset klippt, det är inte lätt att få det gjort när det regnar för jämnan. En av de bästa dagarna hittills i sommar, en sån kan man inte slarva bort.



Sommarblommorna har fått kämpa hårt mot vädret denna sommar. Men nu börjar de sakta komma igång här på makens cykel. Hade hoppats på att lobelian skulle välla ner som en lila flod från cykelkorgen, men än så länge är det inte tal om någon flod...snarare en liten rännil.





Vårt älskade tillhåll bryggan har inte använts mycket denna sommar. Jag tror att vi tagit fram dynorna en enda gång, Då satt vi kanske max 5 minuter sen började vi frysa. Lite skillnad från förra året då vi hade 37 grader i skuggan och då var bryggan ett skönt ställe att vara på.



Grusnejlikan är så söt tycker jag.


Klematis Voluceau



Klematis Dorothy Walton

Hanging basket med rosa "Flitiga Lisa"


En samling krukor utanför växthuset. De stora krukorna med dahlior måste bäras in under parasollet varje gång det kommer störtregn, annars ramlar alla blommor av eller blir slemmiga. Hoppas snart det blir lite mer uppehåll, annars går nog ryggen av efter allt kånkande fram och tillbaka. Måste erkänna att det känns lite motigt att trädgårdera denna sommar. Men skam den som ger sig! The show must go on.

Kram 
Titti

13 kommentarer:

  1. Dammen och miljön runt dammen är fantastiskt vacker och välkomponerad, jag förstår att det är en favoritplats.
    Vi passade också på att klippa gräs i går, vi har så stora ytor så det tar en hel dag för oss båda om vi gör det ordentligt dvs kantklipper också men nu är det snyggt i väntan på nästan regnväder som är på gång.

    SvaraRadera
  2. Ja, ni verkar minst sagt ha en hopplöst regnig och kall sommar. Här har vi haft det betydligt bättre även om det inte går att jämföra med förra sommarens medelhavsklimat. Idag blir det dock regn och då står växthuspyssel på schemat.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Så vackert, gillar cykeln med de fina blommorna. Bryggan ser ut att vara en mysig plats att sitta och njuta. Hoppas det blir lite mer sol och värme så ni kan utnyttja den.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Bryggen deres er så fin, og det ser så koselig ut å kunne sitte der og bare slappe av :)
    Stor forskjell på i fjor sommer og i år ja. Her har vi likevel hatt mye bedre vær i år enn hos deg, så jeg håper du får masse fint vær fremover :)

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  5. Härligt med utflykt till Trosa. Jag har bara varit där en gång, hundens kennel låg/ligger där. Vilken söt liten stad det är!
    Du har så frodigt och fint i din trädgård. Dammen och bryggan gillas alldeles speciellt mycket. Hoppas nu värmen kommer så ni får njuta av platsen...
    Ja, och så tapper du är med dahliorna: HEJA HEJA!!!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Ser så mysigt ut på bryggan hos dig. Anar vackra korgfåtöljer. Liknar de som vi tittat på men inte kommit till skott på än. Väldigt sköna.
    Grusnejlikor har jag precis köpt på mig idag och inte hunnit plantera än. Ser så fint ut hos dig och jag kan aldrig se mig mätt på bilderna från dina frodiga trädgård !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  7. Vilken ljuvlig trädgård du har! Härlig inspiration!
    Tack för din kommentar hos mig häromdagen, - hit hittar jag gärna fler gånger.

    SvaraRadera
  8. Det blir inte alltid som det var innan. grusnejlikan den blommar knappt hos mig, Har nog fått för mycket vatten.Jag borde nog ha plockat in krukor jag med får det är inte så vackert i dom kan jag säga. Hoppas nu på en fin och varm Augusti
    Ha det så gott du kan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Man kan inte tro att sommaren varit så usel när man ser dina vackra bilder. Då ser det ut som en den varit varm, solig och helt underbar, inte kall mulen och regnig. Man får titta på dina bilder och njuta i stället. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  10. Fina bilder i en enhetlig färgskala. / Britt

    SvaraRadera
  11. Hello. Your works is Elegant.
    Greetings from Japan. ruma

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder som alltid....=)
    Samma här....undrar fortfarande när sommaren ska ta vid våren....=(

    Ha det bäst !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  13. Som vanligt har du så många fina krukplanteringar. I år har jag misslyckas med mina det händer liksom inget i dem. Känner mig blåst på sommaren. Både jag och trädgården har blåst sönder. Ja du vet ju hur man mår när det blåser.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...