söndag 19 juli 2015

Solen tittar fram en stund


Åh, så glad man blir när solens strålar kikar fram en stund. Jag har ägnat dagen åt att klippa bort omkullvälta, sönderregnade växter. Vinden har friskat i hela dagen, så det gäller att hålla hårt i hatten. 

En hel dunge med Purpurklätt hade vält omkull, men var inte skadad som tur var.
Så nu är den säkrad med hampasnören lite diskret under bladen för att det inte ska synas.
Om allt hade gått att fixa så lätt ändå!



Riddarsporren hade också vält, men var inte lika lättfixad.
Den drog med sig massor av andra växter i fallet.





Här är ordningen återställd. Maken har krattat bort alla nedfallna löv och kvistar.
Den stora Skogsalmen fäller väldigt mycket när det blåser. Det ser väldigt skräpigt ut.
Även om jag älskar min Alm så kan den nog inte stå kvar länge till.
Den har blivit på tok för stor för en liten villaträdgård.
Men att ta bort ett träd är inget lätt beslut.


Hostorna gillar det svala, fuktiga vädret.





Nävan Rozanne blommar så fint i slänten.



Den här lilla ormbunken gillar jag verkligen. Härliga lite höstaktiga färger på den året om.
Minns inte namnet i skrivande stund.


Nu ska jag sätta mig och googla på frösådd av Kabbeleka. Fick nämligen ett brev med fröer av vit Kabbeleka av Katarina på En grön sida för några dagar sedan.
Tusen tack Katarina! Hoppas nu jag klarar att dra upp dem.
För vit Kabbeleka vid dammen har jag länge drömt om.

Kram
Titti

10 kommentarer:

  1. Vad lummigt och grönt du har det även om det blåser omkull och du får jobba med det, lite av det vi ska göra i våra trädgårdar, undrar om det är så kul när allt är perfekt och man inget har att göra bara gå och titta. Tror att jag skulle tycka det var trist
    Ha en fin och bra vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Det ser jo helt nydelig ut i hagen din uansett, så en skulle ikke tro at du hadde hatt vind og regn som har ødelagt noe! Flotte hosta du har :) De trives godt i kjølig og fuktig vær ja.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka vyer! Underbart! Variationerna i grönska, former likaså. Blomsterfägring därtill, purpurklätt är så charmiga. Den där ormbunken är ju helt fantastiskt fin!
    Lycka nu till med sådden! =o))
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for en fin omvisning i en nydelig hage .Frodig og flott, særlig hostaene ser ut til å stortrives :-)
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint du visar.
    Frösådd av kabbleka?? Jag skulle också vilja ha en vit. Men jag har planterat både vit och gul och ingen av dem klarade sig. Så jag ska nog inte ha en kabbleka. / Britt

    SvaraRadera
  6. Det är mycket som välter i detta väder, ena dagen en regnskur, och nästa blåser det,men det är grönt och frodigt och fint hos dig.
    Hoppas på en fin solig dag, det klarnar lite.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Ser jättemysigt ut hos dig! Här måste jag titta runt lite mer..Tack för inspiration :) ) Ha en fin dag /Hatty

    SvaraRadera
  8. Att stötta växter verkar vara en konst i sig och riddarsporrarna har ju blivit riktiga monster i år. Du har det så fint och nya vyer visar du hela tiden. Riktigt läckra hostakombos och så älskar jag sista bilden.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. For en vakker hage. Da blir det herlig når solen titter innom også. Ny sommeren!

    SvaraRadera
  10. Rysligt vackra bilder med snygga växter. Tänk om de höga kunde hålla sig upprätt av egen kraft, det vore väl praktiskt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...