torsdag 9 juli 2015

Taklök på olika sätt


Jag tycker så mycket om taklök. Den finns i många olika färger och former, den är lättskött och man kan använda den på så många olika sätt. Som det här lilla tårtfatet i zink med taklök, och lite akvariegrus som jag hade liggandes.

Makens gamla avlagda kängor med taklök. En av taklökarna sträcker sig upp mot himlen, den vill synas mer än sina kompisar. Det ser lite lustigt ut.

Ett litet betonghjärta med taklök.

Ett tråg med blommande taklök.

En vattenkanna går också att fylla med taklökar.

Ännu ett hjärta.

Gillar de här lite större rosetterna.


När vi var på besök på Sanda Cottage förra sommaren såg vi fantastiskt fina arrangemang med taklökar. Se själv så fina de är!


En fin taklöksteater hade de också.


Jag brukar lägga lecakulor i botten och blanda upp jorden med lite sand, sedan klarar de sig fint. Jag övervintrar dem i växthuset. Man kan plantera taklök i nästan vad som helst bara det är dränerat ordentligt.

Önskar er alla en skön vecka!

Kram
Titti

17 kommentarer:

  1. Det där gillar jag. I år har det inte blivit så mycket planterat av kända själ. När hästen kommer brukar jag ha mycket taklökar det är så fint och du har då lyckats få många fina planteringar med taklöken.
    Härligt att det finns nåt som ser bra ut nu när regn och storm har förstört mycket.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Skikkelig fine arrangementer med takløk! Takk for inspirasjon, det må jeg prøve en gang :)
    De finnes i så mange former og farger, og jeg liker de veldig godt!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  3. Härligt med taklök! Tråget med den blommande taklöken blir ju som en tavla där i singeln... Vackert!
    Hur gör du så att fåglarna låter dina arrangemang vara i fred? Ja, för här är fåglarna minst sagt aktiva vad gäller just taklöken, rör runt och håller på... Vet inte vad det är med just taklöken som lockar dem, men något är det...
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar spruta vitlöksvatten på arrangemangen tills taklökarna vuxit fast ordentligt, sedan brukar de lämna taklökarna ifred. Förmodligen är det insekter som gömmer sig under taklöken som de vill åt. / Titti

      Radera
  4. Det gör jag också - gillar taklöken. Bara fantasin sätter gränser för vad man kan göra med denna lilla och tacksamma växt.

    Snygga arrangemang du har gjort.

    SvaraRadera
  5. Så fint! Jag gillar också taklök. Förra året gjorde jag en taklökssits på en gammal stol som blev riktigt fint.
    kram Milla

    SvaraRadera
  6. Så fint! Jag gillar också taklök. Förra året gjorde jag en taklökssits på en gammal stol som blev riktigt fint.
    kram Milla

    SvaraRadera
  7. Många fina idéer!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt inlägg! Gillar taklök till tusen, men på frilandet försvinner de nästan lika fort som jag planterar. Gissar att det finns nån mer gynnare i trädgården som gillar dom. Krukor får nog bli min melodi också, fast i år har jag bara en.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. Underbara taklöksarrangemang! Tyckte väldigt mycket om tårtfatet!
    Jag tackar för tipset om vitlöksvatten. Ska tänka på det när jag sätter igång med mitt taklöksprojekt.

    SvaraRadera
  10. Taklök gillar jag också. De växer snällt var som helst. Sonen var sur på mig för flera år sedan för att jag slängde hans Dr Martens-kängor. De var verkligen inge bra, men till taklök hade de varit som gjorda. / Britt

    SvaraRadera
  11. Jag gillar verkligen taklök, har dem på några ställen men det kan man ju ha på många fler, tack för inspiration!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  12. Många inspirerande bilder! Jag har också taklök lite varstans. Den är verkligen tålig och lätt att föröka.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  13. Vilka underbara bilder! Taklök är en favorit här också, tacksammare växter får man leta efter:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  14. SÅ vackert och så mycket inspiration - Tack!

    SvaraRadera
  15. Jag gillar också taklök! Lättskött och vackert i sin enkelhet...
    Skulle vilja ha ett stort betongfat fyllt med taklök!
    Ha en skön söndagkväll,
    Titti

    SvaraRadera
  16. Så fina arrangemang. De gamla fina kängorna är för härliga.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...