söndag 12 juli 2015

Växthuspyssel


Jag har känt mig ganska trädgårdstrött i år. Det känns som om allt går på tok. Först fick jag ohyra på alla frösådder, vilket aldrig hänt mig tidigare, så jag agerade inte tillräckligt snabbt. En ansenlig del av alla sådder dog knall och fall. Mina svartöga som så här års brukar vara enorma, är så små att de knappt syns. Jag var så stolt över mina 5 plantor av slingerhjärta. Men över en natt var de också döda. Det som överlevde ohyran fick en smärre chock av att vi fick svår frost långt in i juni. Ytterligare fler dog en sorgesam död. De som överlevde frosten och ohyran drabbades av stormar som svepte över oss dag efter dag. Allt låg slickat efter marken. Sedan kom slagregnet och tog det som överlevt. Summan av kardemumman är att inte mycket klarade sig trots alla våra ansträngningar. Det känns som i sagan om mäster skräddare, ni vet...det bidde ingenting...

Tomaterna klarade sig fint, ni ser dem till höger i bild. De når redan upp till taket i växthuset. De första tomaterna har redan mognat, och det är härligt när man kan smyga in i växthuset och norpa en solvarm tomat och stoppa den i munnen. Mums! En physalisplanta klarade sig också fint, trots att den också fick ohyra. Nu växer den så det knakar. Egenodlad physalis är också mums!



 Basilikan klarade sig också fint, jag sådde kanelbasilika, citronbasilika, grekisk basilika, röd basilika och pestobasilika. Här har de fått nya gröna krukor för att muntra upp det hela lite. Jag målade krukorna med hobbyfärg från Panduro och prickarna gjorde jag av hålslag. Fäste dem med decoupagelack och lackade sedan hela krukan 2 gånger.





Det är sorgligt när så mycket går på tok. Man glömmer lätt att glädja sig över allt det som växer bra. Det gäller att fokusera på rätt saker. För det finns ju mycket kvar att njuta av som tur är. Och det är också tur att man kan fylla på med växter från plantskolan när somligt inte vill ta sig av det man sått själv. Men lite ledsen blev jag allt när alla pioner regnade sönder efter 2 dagar. Som tur var hann jag springa ut i störtregnet och klippa några kvistar och ta in. Nu står de i matsalen och tröstar en smula.


Hoppas nu att resten av sommaren blir bättre!

Kram
Titti

17 kommentarer:

  1. Ja, det är lätt att tappa sugen när vädret känns som värsta hösten med blåst, skyfall och kyla. Lider med dig som till råga på eländet också fått ohyra. Själv har jag aldrig varit med om att det har grott så dåligt så jag har sått om flera gånger och mina tomater och gurkor de är så ynkliga, eftersom jag inte har något växthus, så ska det bli någon skörd då får allt värmen komma nu och stanna länge. Vilka fina krukor du gjort, härlig färg och snyggt med dekorranden runt. Du får alltid till det så fint!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Även här regnade pionerna sönder. Är så glad att jag som du hann plocka in några innan. Visst är det tråkigt när det inte blir som man tänkt sig. Mina Törnrosor drabbades av ohyra och gick inte att rädda. Känns sorgligt eftersom jag lyckades övervintra dom på fönsterbrädan. Bara ett litet skott kvar...
    Njuter av alla fina bilder från ditt växthus! Snygga gröna krukor!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Tross alt , flotte bilder fra veksthuset.!
    Her har mye blåst i filler eller knekt, og jeg vet ikke hvor mage liter grønnsåpe jeg har brukt.... Akkurat nå er den grønne kålmarken det største problemet.
    Men vi er nesten friske igjen og gleder oss til resten av sommeren.
    Eirin:-)

    SvaraRadera
  4. Ja, det er trist når alt går galt... Da mister en litt av hagegleden, men da gjelder der å se det som er bra sånn som du gjør! Peonene dine var veldig vakre i den vasen!

    Ha det godt! Klem

    SvaraRadera
  5. Fy, så trist när allt går på tok. Dessvärre går allt sånt elände så himla fort att man inte hinner reagera. Här var det en hel del av frösådderna som brändes sönder i växthuset en dag när jag var på jobbet och vädret helt plötsligt slog om under dagen. Tyvärr får man väl räkna med vissa förluster men det är tråkigt när så mycket blir förstört under samma säsong.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  6. Trist när det inte lyckas, du har så jättefint i ditt växthus. Krukorna blev fina. Är det en Apple Blossom som står i krukan? Har några som inte blommar än. Dahliorna är så vackra. Mina står lite för skuggigt för att blomma ännu, men snart.
    Ha det fint! Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en Apple blossom. Mina dahlior utomhus har inte heller börjat blomma, bara dessa i växthuset./ Titti

      Radera
  7. Ja, det är en del trädgårdslivet och det är så lätt att glömma att vi handskas med levande växter som inte alltid kan leva upp till våra förväntningar. Tråkigt är det när växter går förlorade men trots allt lyckas vi ju för det mesta, gäller att komma ihåg när motgångarna radas på hög.

    Ditt växthus är ju sååå vackert!

    SvaraRadera
  8. Så trist med sådana bakslag, när det knappt blir en tummetott. Men både växterna och du verkar ha repat sig. Solmogna tomater och physalis är något att glädja sig åt. / Britt

    SvaraRadera
  9. Kan nästan känna din uppgivenhet och det är då man ska komma med glada tillrop. Men jag känner lite likadant, allt känns trögt. Trögt i trädgården, trögt med bloggandet och trögt med kommentarer. Hoppas det vänder snart. Att pyssla och skapa brukar ju ge lite energi. Fina krukor och kul med olika sorter av Basilikan.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  10. Känner så med dig....inte kul när mycket går fel.....=(
    Hos mig i norr är det avsaknaden av sommaren som påverkar mig mest....men jag hoppas än....=)

    Kramar i massor !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  11. Ja men du det är ju så dålig sommar så en kan ju inte vara ute så egentligen så har du det finaste inne i växthuset och kan njuta av där. Det är ju en hel del det med.
    Ha det så gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Hei!
    Av og til er det sånn. Har opplevde flere tilbakeslag denne våren. Spirer som visner, planter som får spist opp røttene av larver, men jeg gjør som du, man må fokusere på det som lykkes. Og det er det jo, masse hos deg.
    Liker veldig godt dine malte krukker.
    Nå satser vi på en fortsatt deilig sommer.
    God julikveld! Anne

    SvaraRadera
  13. Åhh så snygga dina krukor blev - tack för inspirationen och idéerna !
    Här har också mycket med årets frösådder gått på tok. Kommer aldrig mer att köpa Hasselfors P-jord för sådderna stod helt still jättelänge och när jag bytte jord satte dom fart.

    Ha det så gott i ditt fina växthus !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  14. Nu får vi verkligen hoppas att resten av sommaren blir lite mer "lagom"...
    Jag scrollade ner för att läsa dina äldre inlägg och då såg jag ditt inlägg om taklöken och blev inspirerad av dig (och mig själv ;)
    Jag fyndade taklök på Lidl förra veckan men har inte fått inspirationen vart jag ska plantera den. Men nu blev jag inspirerad så tack för det !

    Kram

    SvaraRadera
  15. Så otursförföljd du varit. Jag hoppas att resten av sommaren blir kanonbra för dig.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Men så tråkigt när det går på tok så där. Hoppas du hittar på annat roligt istället som krukmålningen. Det blev jättefint!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...