torsdag 13 augusti 2015

Smultronstället



Här är vårt lilla smultronställe. En enkel liten träbänk och en ganska vildvuxen omgivning. Ett ställe där man kan sitta och njuta av kvällsolen med en fika i handen. Eller bara sitta och filosofera en stund. Om jag tappat bort maken så vet jag att det är här jag ska leta.


Några av trädgårdsvärldens giganter har suttit på denna ynkliga lilla bänk från Jula.
Lite av en kändis numera alltså.

Men idag var det bara lilla jag som satt här och filosoferade över livet en stund.
Det här är lite av det jag såg från mitt lilla smultronställe.

Rosen Ballerina
Rosen Queen of Sweden

Liljor



En liten söt fågelmatare som hänger i äppelträdet.

Mittemot där jag sitter växer Hortensian "For ever and ever" som brukar vara rosa men i år bestämde sig för att byta färg...om sanningen ska fram verkar den inte riktigt ha bestämt sig för vilken färg ännu. Allt från ljusrosa, ceriserosa, lila, himmelsblått och ljusblått ståtar den med. Vet inte varför det blev så, för jag har inte gjort något ovanligt med den i år. Kanske den bara längtade efter en förändring eller lite spänning i livet, precis som vi människor kan göra ibland. Lite som att färga håret när man är deppig.
Bakom bänken skymtar en annan Hortensia. En Vidjehortensia som heter Invincible och man kan också ana Hortensian Sundae fraise bakom Thujan. Här växer också flera Hakonegräs, gulbladig Bunkestarr och mycket annat.




Träden har vuxit vansinnigt mycket i år. I höst måste vi börja ta bort och glesa ur annars kommer vi att bo i den mörka skuggans dal så småningom.



Ja, det var vårt lilla smultronställe det. Nu vet ni var ni ska leta efter oss:-)

Kram
Titti

8 kommentarer:

  1. Så herlig sted du har der med den fine benken din! Det er deilig å ha sånne steder hvor en bare kan la tankene fly... Morsom fuglemater du har!
    Du har så mange flotte hortensia også. Den en min har også rosa og blått på en gang i år. Kanskje de skifter farge litt etter været også?

    Ha en fortsatt fin uke!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Förstår jag precis varför det är makens favoritställe! Rogivande och vackert. Att hortensian inte bestämt sig för vilken färg den vill ha tycker jag är extra charmigt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Kan förstå att det blivit en favorit plats! Fint med blommande Hortensia och rosen Ballerina...den rosen ska jag titta efter lite extra när jag besöker trädgårdshandeln näst gång:)
    Äntligen verkar vi få sol!

    SvaraRadera
  4. Ett riktigt fint smultronställe. Hortensiorna är fina, och fascinerande, då de byter färg, hade en perenn som också bytte färg, beroende på vilket vatten jag vattnade med.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Jamen det stämmer ju. Det är ett riktigt smultronställe. Det är så fina färger och så romantiskt. Dessutom skulle jag vilja veta hur du gör för att få bilderna så fint bredvid varandra. Försöker jag, hoppar mina bara hit och dit. / Britt

    SvaraRadera
  6. Det är inte svårt att förstå varför det blivit erat smultronställe!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig plats att sitta och filosofera på! Din mångfärgade Hortensia är riktigt läcker!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Så fint du har det skulle gärna sätta mig ett tag med en kopp kaffe och prata bort en stund på den bänken
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...