tisdag 8 september 2015

Balettflickorna


Snart är det dags att natta mina små balettflickor. Det känns extra sorgligt i år, för de började blomma ovanligt sent pga den kalla sommaren. Nu blommar de som bäst, hundratals små dansande blomklockor...så underbart söta.

Här på norrsidan av huset trivs de bra med bara lite morgonsol.
För att njuta av dem måste jag runda tunnan med Eukalyptusvidet.
Man får se upp så man inte snubblar på ormen som krälar över den rostiga moss-sängen.
Vilket händer ganska ofta(fniss)
Ormen ska skrämma bort koltrastarna så de inte drar ut mossan.
Det fungerar så där...


I de vita små miniväxthusen växer sallad.
Vi har två sådana lådor, och de har hållit oss med mumsig färsk sallad sedan i våras.



Elstar
Puts Folly

Elstar

Blue satin
Blue satin

Carmel blue

Elstar


Göteborg

I helgen som gick hade vi åska och regn. Det blåste så kraftigt att alla Fuchsior välte och flera grenar gick av. Mina stackars balettflickor...snyft!

bild 1-Marine glow, bild 2-Carmel blue
bild 3-Blue rocket, bild 4-namnlös
bild 5-Puts Folly, bild 6-Marine glow

Idag lyser i alla fall solen och jag har varit ute i trädgården och pysslat. Gräsmattan blev klippt också. Det har varit lite si och så sista veckan pga regnet, så det är bäst att passa på när man får en skön dag som bonus.

Hoppas ni har det bra i höstsolen!

Kram
Titti


Ps: Den uppmärksamme har säkert sett att jag av misstag lagt in samma bild 2 gånger i det nedersta collaget. Förmodligen ska inte gamla tanter blogga när de är halvblinda, men skam den som ger sig:-)

17 kommentarer:

  1. Så vakre balettjenter du har! :) Ja, det er så sørgelig å måtte klippe de nå når de er som finest. Jeg fikk klippet gresset her om dagen jeg også. Da var det veldig langt...

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte haft några Fuchsior i år vilket jag annars brukar. Vet egentligen inte varför det blev så. När jag ser dina fattar jag det ännu mindre! Jättesöta är de!
    Hos mig var det Palettbladen som knäcktes av vinden i helgen. Hur trist som helst!
    Idag skiner solen men det blåser ganska friskt!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Visst är dom ljuvliga, fuchsiorna! Men inte är det dags ännu för vintervilan, hoppas jag i alla fall. Vi får be en stilla bön om en låång och mild höst så vi kan njuta av våra trädgårdar och allt vackert som erbjuds!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad många du har! Har du namn på de flesta eller?
    De blir så fina på bild. Den där vita med lila kjol gillade jag skarpt.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! Nu har jag skrivit in de namn jag minns./ Titti

      Radera
  5. Fuchsia älskar jag och kan inte fatta varför jag ingen har i år. Visst är de som balettflickor med större och mindre kjolar. / Britt

    SvaraRadera
  6. Har haft många fuchsior men de blir allt färre tyvärr, min stamfuchsia frös förra hösten. Vilket smart sätt att odla sallad, det ska jag lägga på minnet.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilka söta balettflickor! Själv har jag aldrig haft någon Fuchsia, men nu vill jag absolut ha! Växer de i krukor eller i trädgården?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De växer i krukor eftersom de inte är härdiga. Jag tar in dem och övervintrar dem i källaren. Men det finns sorter som är tåligare som man kan ha i rabatterna. / Titti

      Radera
    2. Tack! Får spana vidare på dem!! =)

      Radera
  8. Jättesöta balettflickor du har, vilka färger! Hi hi ormen hade jag nog hoppat högt varje gång jag gick förbi...kul idé faktiskt!
    Alltid lika kul att kika in till dig...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  9. Vackra är de men inte min favorit. Min granne har en som har stora blommor som en tennisboll otroligt vacker. Det finns många nästan en för varje smak. Så synd om dom i blåsten. Här har vi också fina dagar jag njuter
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Så många fina färgkombinationer. Hoppas du hinner njuta av dem lite till innan det blir för kallt för dem.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  11. Otroligt egentligen vad många olika fuchsior det finns. Du har ju ett bra gäng och jag har ganska många. Ändå är det bara Marine Glow som vi båda har. Jag köpte två nya sorter förrförra helgen, en Checkerboard och en Happy Weddingday. Jag hoppas de kan stå ett bra tag innan jag måste ta in dem.

    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Så många fina Fuchsior du har. Jag beundrar såna som klarar att övervintra dessa skönheter. Själv har jag inte det tålamodet. Vi har en som åker in i källaren snart och där får den stå till våren och vi nästan har glömt att den finns. På något sett har den överlevt många år. Ha en fin dag. CArita

    SvaraRadera
  13. Nej, så uppmärksam var jag inte att jag märkte att bilderna var samma. Tyckte bara det var ett vackert kollage. Samtidigt funderar jag på om det finns nån fuchiafärg som passar till falurött... lilavit eller kanske nån varmrosa... Skulle passa perfekt vid min entré.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  14. Söta balettflickor! En släkting till mig har fullkomligt snöat in på fuchsior och han har MASSOR! Den ena större än den andra och någon enkel och någon dubbeldubbel (om man kan vara det?☺). En sak har de i alla fall gemensamt - de är tjusiga!
    Snyggt med grinden, jag är lite barnsligt förtjust i grindar😀
    Ha en go helg!
    Kram Milla

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...