lördag 12 september 2015

Besök hos pomologen


Idag var vi på besök hos en pomolog. Med oss hade vi två sorters äpplen som vi saknade namn på. Fem stycken av varje äppelsort skulle man ta med. Pomologen skar upp äpplena och smakade på dem och undersökte dem noga innan hon lät sin dom falla....fina gamla sorter, sade hon. Jag var jättespänd på vilka sorter det var vi hade. Jag har ju länge tänkt att jag ville få reda på namnet på alla äppelträd i trädgården, dels för att det är trevligt med kunskapen i sig, men också för att jag för ett tag sedan såg en trädgård där man hade gjort så fina namnskyltar till alla sina fruktträd. Sedan dess har jag drömt om "namnskylts-beprydda" äppelträd i den egna trädgården. Nu kan det bli en verklighet!







Wealthy som smakar lingon
 Nu vet jag att äppelsorterna heter Stor Klar Astrakan och Wealthy. 
Wealthy har sitt ursprung i USA medan Stor Klar Astrakan är en svensk äppelsort från 1700-talet.
Wealthy betyder rik, och visst känner man sig rik när man får skörda från den egna trädgården.








Man blir trött och väldigt hungrig av att gå till pomologen:-)
Och eftersom det är lördag måste man ha lite gott till kaffet. Det blir basilikamarinerade jordgubbar med vaniljkesella. Busenkelt och jättegott.

Den röda Begonian i Julias hörna passade så bra till jordgubbarnas röda färg så den får slinka med i inlägget trots att den inte riktigt hade med saken att göra.

Ha en trevlig helg!

Kram
Titti

17 kommentarer:

  1. Många vackra bilder på godsaker att stoppa i munnen.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Ja det är viktigt att veta vad man har i trädgården men tyvärr inte alltid så lätt.
    Tur att du fick veta. det fick inte jag med min ros. Blir nyfiken på dina skyltar
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så fint at du fikk navn på eplene dine! Du er heldig som har så flotte epler :)

    God helg!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att man kan få reda på sina gamla äpplesorter. De såg riktigt härliga ut på sina kvistar!
    Och jordgubbarna var lockande också! =)

    SvaraRadera
  5. Tænk, og her gik jeg rundt og vidste ikke at der findes pomologer :-) Vi har faktisk også et æbletræ som vi ikke kender navnet på, måske skulle jeg finde en pomolog (jeg er vild med det ord!) her i nærheden. Og så elsker jeg i øvrigt dine billeder!
    God søndag til dig og dine!
    Kh Nana

    SvaraRadera
  6. Men oj vad gott det där lät!
    Blir super sugen att göra. Jag har lite jordgubbar att plocka.
    Tack för det fina tipset.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Pomolog, vilket härligt yrke att ha! Fina bilder du bjuder på också...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  8. Så herligt!!
    Flotte farger..ser fantastisk godt ut..inspirasjon og glede...du byr på!
    Fin helg til deg:)

    SvaraRadera
  9. Fina fräscha äpplen, och vad gott det ser ut. Mums.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder som andas höst....gott och inbjudande....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  11. Kul att få namn på dom och roligt med skyltarna! Såg att Ernst gjorde skyltar för något år sedan och då ville jag göra likadant...men än vet jag inte vilka sorter jag har. Ska bli spännande att se dina!
    Fantastiska bilder!!
    Jag har två krukor med Ballerinaflickor som jag ska försöka övervintra.....
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  12. Åh vad roligt att få namn på dina äpplen! Jag skulle också vilja göra detta! Jag drömmer också om "namnskylts-beprydda" äppelträd i min trädgård. Jag har 14 stycken 100 åriga träd i min trädgård som jag inte vet namnet på! Men vilka fina äpplen du har i år! Stora och helt utan sjukdomar ser det ut som. Mina är små och trädens blad ser hängiga ut inte alls ett äppelår hos mig!

    SvaraRadera
  13. Vi har planterat våra äppelträd själv. Men det blev inte bra ändå. Det som skulle vara Ingrid Marie är det absolut inte. Det gör kanske inte så mycket om de hade varit lika goda som I M, men det är de inte. Nu funderar vi på om vi skulle kunna ympa. / Britt

    SvaraRadera
  14. Men vad roligt att få sina äpplen "döpta"! VIlken kunskap att kunna namnge alla sorter som finns, det är väl en hel del kan jag tänka...

    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Åh!, så kul att få veta namnen på sina äpplen, även om de redan är vackra och goda, så är det något extra med att veta vem som är vem.
    Vackra bilder (som vanligt =o) Ja, och jordgubbar som möter basilika och vanilj, härligt!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  16. Vilken underbar bild på Wealthy! Visst blir det roligare om man har sortnamnen.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Så spennende at du har funnet navnet til eplene i hagen, og for noen nydelige bilder av eplene. Og desserten, skulle gjerne vært der og smakt!!! Ha ei fin uke. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...