lördag 30 april 2016

Giardino di Ninfa

Rosor, Ruiner och Romantik. Vid berget Normas fot ligger den mytomspunna trädgården Ninfa. Från början en blomstrande stad nära den antika vägen Via Appia. Men malaria, krig, och konflikter med påvedömet gjorde att staden blev öde och föll i glömska under lång tid. Trädgården väcktes till liv på 1900-talet av Gelasio Caetani och hans mor prinsessan Ada Wilbraham efter en 500 år lång törnrosa-sömn. Ninfa räknas som en av världens vackraste trädgårdar. Jag har längtat i 30 år på att få se denna vackra trädgård, och denna vecka fick jag äntligen möjlighet att få besöka den. Här kommer ett litet axplock av bilder därifrån.



















Den här trädgården är så ljuvlig att inga bilder i världen kan beskriva den känsla man får när man sakta strosar runt i trädgården. Fåglar som kvittrar och bruset från den lilla floden ger ett lugn som är svårfunnet nuförtiden. Den känslan sitter fortfarande kvar efter flera dagar nu. Jag är så glad att jag och min man fick möjlighet att besöka Ninfa och förmodligen kommer jag att plåga er med fler bilder längre fram. Om du vill kan du klicka upp bilderna till större format. 


Trevlig helg!

Titti



14 kommentarer:

  1. Tack för att du påminde mig om denna vackra plats. Dit vill jag verkligen resa, och uppleva! Kan ana känslan genom dina bilder.
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
  2. Så vakkert det er der, og så flotte bilder du viser!

    God helg!

    SvaraRadera
  3. Jag har också längtat. Och på en resa skulle man besöka trädgården, men det blev inställt!! Det var inte huvudattraktionen för de flesta på resan. Men jag blev besviken.
    Nu har jag nästan fått se det iallafall. Undrar om inte Monty Don har varit där också. / Britt

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder...!!!
    Tack för att jag fick följa med via nätet....=)
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder, de ger mersmak!

    SvaraRadera
  6. Takk for en herlig rundtur i denne hagen

    SvaraRadera
  7. Tack Titti, vilka fina bilder från en härlig trädgård.
    Ha en fin Valborg!
    Marika

    SvaraRadera
  8. Hei!
    Skjønner veldig godt at du har blitt bergtatt av denne hagen.
    Himla vakkert. Plag meg gjerne med mange bilder fra denne hagen. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  9. Som en dröm! Jag ville också åka dit men har nu lite grann gett upp tanken. Jag dras till UK. Men dina bilder är minst sagt lockande. Ser fram emot fler inlägg.
    Kram

    SvaraRadera
  10. En upplevelse att minnas, så vackert med dessa ruiner och inga traditionella rabatter syns, det ser ut som om själva naturen skapat allt. Stor konst!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Ser fantastiskt vackert ut. Nästan lite magiskt. Kul att få uppleva något sånt. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Helt underbara bilder. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  13. Förstår att det måste varit en fantastisk upplevelse att få strosa runt i denna trädgård!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  14. Åh ... Ninfa! Visst är det som att gå in i en saga. Jag glömmer aldrig, aldrig Ninfa. Det var magiskt när jag var där, luften var ljum, ljuset fantastiskt och hela atmosfären sagolik. Underbart att du tar mig tillbaka med dina härliga bilder. Tack! Jag bara njuter.

    Nu ska jag titta vidare på alla pioner i ditt nästa inlägg!
    /Anita

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...