måndag 4 april 2016

I väntan på vadå?


Det är en ganska mulen och grå morgon. Jag sitter här och väntar på min andra bröllopsdags-present, för visst fick jag mer än de 48 säckarna gödsel! Jag ska äntligen få en ny spis. Gissa om jag är lycklig. Den gamla har fungerat dåligt ända sen vi flyttade in för 10 år sedan, och ugnsluckan har inte gått att öppna mer än en decimeter. Det har varit tålamodsprövande att försöka stoppa in ugnsformar i ugnen utan att innehållet ramlat ur.



Jag går ett varv runt huset och pysslar lite med mina blommor medan jag väntar. I köksfönstret sitter en söt liten krabat och vakar över ordningen.





Murgrönan på bågen som var så fin förut, har blivit väldigt gles under vintern. Det är sorgmyggornas fel. Nu har jag vattnat med nematoder för att bli av med odjuren.


I matsalen har Kornettblommorna kommit igång med blomningen. Jag älskar de
 vackra blommorna, de får mig alltid att tänka på min mamma som gick bort alldeles för tidigt. Hon hade alltid Kornettblommor i fönstret.


I hinken har jag stoppat ner en grillpinne med trevligt budskap i form av bokstavs-tärningar.
Man kan ha mycket skoj med de här tärningarna.






Lite dystert ljus är det allt idag!



Men det är i alla fall vår på gång, så det är ingen idé att hänga läpp.

Ha det så gott i stugorna!

Kram
Titti

13 kommentarer:

  1. Härligt med ny spis, nästan lika bra som de 48 säckarna;) Kornettblommor hade min mormor också men dina ser mer skira och romantiska ut.
    Ha en fin dag i väntan på spisen!

    SvaraRadera
  2. Så härligt att du får en ny spis. Inte lätt att fixa maten hör jag så det var ju behövligt. Ibland har man svårt att välja eller så finns det så mycket annat som kommer före trotts allt.
    Kornettblomman fanns hos oss med bara blå skulle mamma ha och i en speciell kruka, den har jag nog kvar. Det fanns en annan blomma hemma med Glocksinia( tror det stavas så)i ungefär samma tid.Den gillar jag däremot inte.
    Du har det så pysslat och fint hos dig.
    Ha nu lycka till med nya spisen
    och njut våren för den är här för att stanna.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Ny spis! Härligt! Och vilka otroligt vackra gardiner på första bilden, jag blir som alldeles tagen! Väldigt läckert! Och tänk att du klarar av kornettblommor så fint, jag kan inte, hur gärna jag än hade velat. Jag klarar kaktusar och annat övervattnar jag.
    Trist väder här också idag, eller snarare, inget väder alls, det är bara still gråbeiget ute, ingenting, man blir inte upplyft direkt, men det hinner nog ändra på sig under dagen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Grattis till din nya spis. Jag är imponerad av dina fina Kornettblommor. Jag har aldrig lyckats med dem. Jag vet inte vad jag gör för fel,
    Vädret här hemma har varit mulet men sol. Imorgon sägs det att solen ska visa sig om temperaturen ska komma upp till 17 grader. Vågar man tro det? Jag gör det i alla fall :)

    SvaraRadera
  5. Gratulerer med ny peis/ovn!

    Det er så herlig at det endelig har blitt vår, og nå er snøen endelig nesten borte her også. Det skal bli godt å se alle blomstene igjen.
    Klem

    SvaraRadera
  6. Grattis till nya spisen! Min är ganska ny men jag verkligen hatar det intensiva piipljudet vid varje tuch. Vad hände med de gamla hederliga rattarna...
    Kornettblommorna är så söta. Tänker på svärmor bär jag ser dessa blå. Hon hade alltid fönstret full. Själv är jag expert på att ha i hjäl dem.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Grattis till nya spisen! Jag tänker att du kanske har hunnit prova den och att det blev en liten aha upplevelse när luckan gick att öppna...
    Min ugnslucka går att öppna men den går inte att stänga helt så det läcker ut värme och man har lärt sig att hantera den för att få matlagning och bakning att funka. Kommer nog att uppleva det som om ett litet under har skett när det bara är att ställa in tid och temperatur och köra. Det ska bli riktigt gott när vi väl bestämt oss för hur vi ska göra med köket, detta sista rum vi har kvar att renovera. Du har det så mysigt och fint i ditt kök och när du visar bilder därifrån längtar man verkligen.
    Hoppas vädret ljusnade upp och att din bröllopsdag blev riktigt fin! Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Det var en rejäl bröllopspresent - hela 48 säckar. Jag kan tänka mig att en ny spis är ännu roligare.
    Jag gillar också kornettblommor. Av en annan bloggare fick jag en släkting, jag tror den kallades streptocarpella eller något liknande. Jättesöt och rikblommande. / Britt

    SvaraRadera
  9. Tänk vad jag hade blivit förvånad om jag fick gödsel och ny spis i bröllopspresent! :) Men jag hade dessutom blivit överlycklig. Så bra presenter!
    Ha en riktigt fin vecka!

    SvaraRadera
  10. Fint med ny spis. Förstår du längtar. Fin kornett blomma du har Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Vilka fina kornettblommor! Dem gillar jag också men jag lyckas oftast ha ihjäl dem. Kanske skulle man göra ett nytt försök i köket. Det finns ju fönster i lite nya väderstreck där nu.

    Härligt med en ny spis. Låter som att det var välbehövligt också!
    Kram, Karin

    SvaraRadera
  12. Härligt med en ny spis! Förstår att du väntar med glädje :)
    Men du så vackra dina kornettblommor är, otroligt vackert!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  13. Du undrade hur vi satt fast katterna på taket. Jag ritade, min man sågade och på en plåtfirma fick vi ditlött (stavas det så?) en kant. I den borrade maken hål och så skruvades de på taknocken och målades i växthusets färg. / Britt

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...