söndag 17 april 2016

Nyinflyttade i flerfamiljsholken


Ett litet Blåmespar håller på att flytta in i flerfamiljsholken. Jag har försökt få dem på bild när de flyger in och ut med bomaterial, men icke sa nicke. De är så kvicka att de inte fastnar på mina bilder. Men om ni tittar i mitten av holken till vänster, så ser ni alla fall rumpan på en av dem:-) Det är så kul att se hur de flänger ut och in med mossa och små kvistar för att göra boet fint för sina avkomlingar.

Den här lilla rackaren är betydligt mer lättfotograferad, sitter helt still när jag ska ta min bild.


Det känns som om våren kom av sig lite, men man får fuska lite med köpeblommor.
På planteringsbordet har jag satt några rosenbräckor.
Tror att det är "Peter Pan"




Penséerna är också ganska tåliga mot frost som tur är.


Jag känner att jag börjar bli lite otålig, vill att trädgården ska bli grön och vårfin
men det tar nog tid i år. Måste plocka fram tålamodet nu!

Ha det gott!

Kram
Titti

17 kommentarer:

  1. Familieholken er så fin! Har du kjøpt den eller laget den selv?
    Fuglene er veldig raske ja, så de er vanskelige å få tatt bilder av.
    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit!
      Fågelholken har vi köpt för många år sedan, egentligen bara till prydnad. Men då och då häckar fåglarna i den, och det är ju jättetrevligt.
      Kram Titti

      Radera
    2. Den er så fin! Hyggelig at fuglene liker den også :)

      Radera
  2. Ha ha ha vilken rolig holk. Och dan valde då ett litet svårt ställe med. När det fanns så många andra större.
    Ja du det är segt men jag njuter ändå det är så roligt att gå och pyssla lite varje dag. Det går så fort bara värmen kommer.
    Ha det gott och njut var dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Så kul att blåmesarna flyttar in! Jättefint hus de får. ♥

    SvaraRadera
  4. Så kul med blåmesar! De är så söta. :-) Kul med underhållning för er också - att titta på fåglar som bygger bo är en trevlig och rolig sysselsättning.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  5. Så fint med fåglarna. Uselt väder senaste dagarna och kallt.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så spännande med hyresgäster! Det måste vara ett speciellt par som har valt ett så fint boende!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Kul när det flyttar in hyresgäster i holkarna. Blåmesen brukar vara ettrig och vill inte ha grannar så det blir kanske inte några fler . Få se hur det går. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  8. Härligt med hyresgästerna! Dom valde verkligen ett med stil:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Din flerfamiljsholk är verkligen fin. Blåmesar med bra smak alltså :-)
    Rosenbräckor är så vackra och de små blommorna helt utsökta. Har aldrig provat att sätta dem i kruka men det var smart för då blir det ju lättare att njuta av dem utan att man behöver böja sig ända ner till backen.
    Önskar dig en fin vecka med mera sol och värme :-) Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Den holken är så fin. Kul att det flyttat in fåglar. Men kan flera fåglar samsas i huset?
    Ja det är bra kallt för att utomhusarbete ska vara skönt. / Britt

    SvaraRadera
  11. Flerfamiljsholken är helt underbar, och kul att fåglarna uppskattar den. Måste vara lyxlägenheter. Har en blåmes som varit och inspekterat holken på garageväggen, hoppas den flyttar in. Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  12. Kjekt når fuglene flytter inn. Usikker på om de trives i "blokk", men huset er flott:-)
    Her er det mye som blomstrer nå, må ta noen runder hver dag for å få med blomstringen. Men tyr til stemor og narcisser foran huset.
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvaraRadera
  13. Jamen så trevligt med den moderna holken och ni får följa hela proceduren tills ungarna flyttar ut, bättre underhållning finns inte !

    Vore kul om det kom flera men mesar är revirhävdande så det håller på sitt!

    Kram!

    SvaraRadera
  14. Åååå, du har min drömholk! Jag har bild sparad på den i min mapp för saker som jag önskar mig! Så fin den är! Helt underbar! Och visst ser jag rumpan på fågeln! Det är så kul att se hur fåglarna sliter och grejar!
    Ja, våren går på sparlåga och här blåser vi bort idag! Och regnar gör det och kallt är det....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Roligt med hyresgäster i holken. Undrar just hur de bestämde sig för just den "lägenheten". Min morfar hade byggt fem holkar under takutsprånget på vårat lantställe och där valde fåglarna alltid samma två holkar. Intressant det där.

    Kram, Karin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...