måndag 18 april 2016

Olivträds-fråga och förlagda saker


Förra året hade vi ett litet Olivträd på altanen. Det stod i en zinktunna med lite klöver runt fötterna. Jag har försökt att övervintra det i matkällaren bredvid fönstret. Men när jag inspekterade trädet igår tyckte jag att det såg livlöst ut. Jag har aldrig haft något Olivträd tidigare så nu undrar jag om det är normalt att löven är torra efter vintern. Är det någon som vet. Vågar man hoppas att det är liv i trädet trots allt? Klövern har i alla fall överlevt, alltid något:-)




När jag ändå var i källaren letade jag efter pumpen till den lilla grodan. Hmm... var lade jag den i höstas? Alltid lika svårt att komma ihåg var saker hamnar på höstkanten när allt ska packas in innan snö och frost kommer. Alltid lite i sista minuten, och alltid när jag fått höstens första förkylning. Hostande och snörvlande bryr jag mig inte riktigt om var sakerna hamnar.


Men trägen finner! Förr eller senare kommer man på var de är och allt brukar lösa sig.

Ha en skön vecka!

Titti

14 kommentarer:

  1. För något år sedan hade jag ett olivträd som också tappat alla blad och såg livlöst ut. Jag klippte in det lite och ställde det på en lite undanskymd plats. Rätt som det var visade det gröna blad och har sedan blivit fint igen. Man får ha lite tålamod men det kan vara värt att prova i alla fall. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar Piasofia!
      Då kan jag hoppas att det överlever:-)
      Titti

      Radera
  2. Jag hade också ett olivträd i garaget under vintern. Alla blad föll eller var torra. Denna vintern har det stått i uterummet. Det är inte frostfritt, men närapå och intill väggen. Och ljust. Det ser alldeles prima ut (det är samma som var torr och vissen ett annat år). Så det blir nog blad. / Britt

    SvaraRadera
  3. Vänta och se, det kommer säkert med värmen. ibland tappar de alla bladen. Har åxå ett som jag klippt ner lite men det har heller inga blad så jag pratar snällt med det nu så det ska komma igen
    Ha det gott och njut av den fina grodan i vattnet
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Så vackert det var med klöver i olivträdskrukan - den inspirationen tar jag med mig. Lyckas alltid vattna ihjäl medelhavsväxter på våren så det har jag lärt mig att man inte ska göra. Att vänta igång dom är mycket bättre. I år skall jag göra ett nytt tappert försök med olivträd - såg dom hade billiga nu på Blomsterlandet.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Klipp det tilbake, ja, og se om det overlever. Oliven tåler mye, så jeg håper at det går bra.

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  6. Hoppas ditt olivträd tar sig. Ibland lägger man saker på de mest konstiga ställen, men de brukar komma fram till slut.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  7. Vilket fint olivträd, klipp i det lite så att det retas en aning. Om det finns liv i det så kanske det hjälper. Min svägerska hade världens finaste olivträd inomhus, i sitt köksfönster tidigare, år efter år, det var varmt och soligt, rakt i söder och torr inomhusluft, och jag tror knappt hon vattnade det, men det levde i 18 år tror jag det var, sen flyttade hon och då dog det! Dom verkar seglivade.
    Roligt höra att det inte bara är jag som sorterar in så väl att jag inte minns det kommande vår! Skönt att du hittade grejerna!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Hei! Skrap forsiktig i barken, hvis det er grønt, er det liv. Det er et vakkert tre så du må vente og håpe på det beste.
    Lykke til!
    Klem Anne

    SvaraRadera
  9. Ditt olivträd bör ha klarat sig i matkällaren. Du märker om grenarna är sega då lever det, eller hårda och torra = döda. Och skrapa lätt på barken. Inte ovanligt att bladen faller.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hoppas ditt olivträd lever. Det är härligt att kunna övervintra lite känsliga växter och se dem komma igen år efter år.
    Ha en fin fortsättning på veckan.

    SvaraRadera
  11. Håper virkelig at oliventreet ditt overlever. Det var riktig så fint slik som du hadde plantet det i sinkbøtten. Lykke til. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
  12. Hoppas ditt träd överlever. Vi hade ett som också tappade alla sina blad. Det över levde dock inte. Men nu har jag ett som mår bra. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Min erfarenhet är att olivträd kan se riktigt dött ut, men ändå bära på liv. Ja, så ge det en chans... Ja, och den som söker hon finner, ha ha! Så småningom ibland ;o)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...