torsdag 21 juli 2016

Hängmatteväder och virriga damer.


Idag har vi haft 27 grader i skuggan. Det är skönt och avslappnande att ligga i hängmattan och kika upp på molntussarna som sakta glider fram. Himlen var så härligt blå. Mängder med fjärilar dansade ystra kring blommorna. På avstånd hördes måsarna skrika och i körsbärsträdet satt en koltrast och sjöng. Kan man ha det bättre? Måste säga att jag gillar det här med semester!



Om man inte vill slappa i hängmattan kan man uppsöka skuggan på baksidan av huset. Här är det svalt och skönt innan solen kommer runt hörnet.


Stolarna har fått nya sköna dynor, 25 kronor styck på netto var ju rimligt pris. Just nu upptäckte jag att jag glömde ta bort prislappen som hänger så tjusigt på sidan av dynan. Så är det med gamla tanter, de glömmer så lätt. Sista veckan har jag varit så virrig att hälften skulle vara nog. Maken påstår att det är ÅNK jag lider av (åldersrelaterad nedsättning av korttidsminnet). Så här går det till nu för tiden. Jag börjar på ena sidan av huset, rensar lite grann i en rabatt, kommer på att jag glömde sekatören i växthuset, går till växthuset, ser att tomaterna behöver vatten, vattnar dem, går sen ut utan sekatören, ser att fiskarna är hungriga, ger dem mat, är det inte lite lågt vattenstånd i dammen? Tar fram slangen och fyller på en stund, börjar sen vattna rabatten bakom bilen, sen ser jag att bilarna är dammiga, tvättar av dem och kommer sen på att jag hade en tvätt i maskinen som varit klar i flera timmar, rusar ner i tvättstugan, hämtar tvätten och hänger den ute. Då upptäcker jag några mogna hallon och tänker att det vore gott till fikat, plockar hallonen och går in i köket. Fixar fika, bjuder maken på kaffe i lusthuset, dricker snabbt upp mitt kaffe och upptäcker massa ogräs i gruset, börja rensa i lusthuset medan den förvånade maken ser på , fortsätter sedan ut i rabatten bakom lusthuset, kommer på att jag behöver sekatören går och letar efter den, var låg den nu? Hamnar bakom huset och börjar kratta gruset med en kratta som stod lutad mot väggen, krattar mig runt hela huset och ser nu maken i lusthuset som fortfarande sitter med sitt kaffe, han skakar på huvudet och suckar. Jag går och sätter mig igen och lovar honom att sitta still i fem minuter men jag ser att han ler när jag tittar bort. Han är väldigt tålig den mannen! Han har stått ut med mig i snart 40 år nu, men jag har ju inte varit så virrig hela tiden förstås. Tur är väl det!

 






Dagens favorit blir Klematis Summersnow som blommar så fint nu. Den täcker snart hela boden så till våren får jag ta fram sekatören och begränsa framfarten lite, om jag nu kommer ihåg var jag lade den:-)


Ha det så gott!

Kram
Titti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...