torsdag 28 juli 2016

Mörkt Ormskägg och andra sötnosar.

Nu blommar det Mörka Ormskägget, Ophiopogon planiscapus, vi köpte i Italien i våras. Små näpna blommor som man måste böja sig långt ner mot marken för att se.


Här är en annan sötnos, lilla Rosenblund, Rhodohypoxis baurii.  Strategiskt placerad på ett bord så där behöver jag inte anstränga knäna det minsta. Har haft den i många år men visste inte att den gick att övervintra så lätt. Men det fick jag lära mig i höstas, så jag satte den bara som den var på en bänk i matkällaren och visst överlevde den. Den var lite trög i starten men sen har den blommat så fint. Och jag är så glad, för den är lite svår att hitta på marknaden.

Närbild på Rosenblund.

Annat som blommar nu...
En rosa Malva...

...och en aprikos Lychnis chalcedonica som jag sådde för några år sen.

Ännu en liten sötnos.


Semesterdagarna rullar på så smått. Idag har vi haft besök av barnbarnen och deras föräldrar och takläggaren har varit här och inspekterat taket. Vädret är precis lagom varmt och soligt och hängmattan hänger ute dygnet runt...bara att slänga sig i den om man får lust och det får man ju då och då, hihi!


Ha det så gott!

Kram
Titti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...