måndag 26 september 2016

Gräs i urnor och lite annat


Trädgård i kruka
Jag har mer och mer insett hur bra det fungerar med perenner och gräs i krukor. De klarar sig väldigt bra trots den lilla jordvolymen och är mycket mer lättskötta än sommarblommor. Tex Hosta, Heuchera och Carex fungerar jättebra här hos mig. De står i sina krukor året runt under förutsättning att de står väldränerade så att de inte blir för fuktiga under vintern.









Makens nya fynd
Det lilla bordet hittade maken när vi besökte Fullerö Handel för ett tag sedan. Det har en bedårande liten mönstrad kant och är precis perfekt för lite höstpynt.





Carex är toppen i krukor
Det här gräset är jag väldigt förtjust i. Det är Carex oshimensis "Evergold". Det har vi på flera ställen i trädgården. Ett annat bra gräs är Carex elata "Aurea" (se bilden nedan) som också är toppensnyggt i krukor och urnor, och som har en vacker guldgul färg. I det lilla metallhjärtat växer några taklökar. Vi har också många barrväxter i kruka och det fungerar lika bra.


T-shirt-väder
Idag har vi haft en skön och mild dag. Vi har börjat tömma en del krukor med sommarblommor som gett upp. Vi tar några varje dag så blir det inte så jobbigt. Sen kommer det där tråkiga momentet när alla krukor ska skuras av och det är så skönt att få det gjort innan kylan kommer. Det känns lite lyxigt att trädgårdera i bara t-shirt så här års. Det är man ju inte van vid precis.


Ha det gott!

Kram
 Titti

16 kommentarer:

  1. Jätte snyggt gräs för att inte tala om de rostiga urnorna! Vilken make...inte kommer min med vackra bord...fast han är ju duktig på annat:)
    Jag började ta in lite trädgårspynt och möbler igår. Verkligen skönt väder för det.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Så fint det er med gress i krukker! De du har gresset i er også veldig fine. Flott bord også!
    Klem

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det snyggt med perenner och gräs i krukor! Praktiskt är det också att kunna flytta runt eller flytta undan. Snyggt bord och läcker kotte!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Hei!
    Så hyggelig at jeg kan vise at jeg har vært innom igjen.
    Er veldig glad i gress. Så dette var det inspirerende å se. Har gress både i krukker og i jorda.
    I dag har det vært sommervær, himla deilig.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  5. Så snyggt med alla växter i kruka. Jag är dålig på det. Sommarblommor blir det förstås men aldrig perenner.
    Vilket superfint bord! Perfekt som piff-bord.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  6. Hej Titti!
    Så fint du har gjort, och visst har vi ett härligt väder. Har hjälpt dottern i hennes trädgård i sol och värme. Kan knappt tro att det är sant.
    Ha det fint / Marika

    SvaraRadera
  7. Det där med gräs är jag dålig på men det ska bli ändring på det har jag tänkt. Nu ett tag framöver får jag bara tänka på var väggen ska sluta och hur det ska vara med bänkar i kök och ja jag vet inte vad.
    Men våren kommer och dåååå.
    Blir så inspirerad av dina bilder tack för fina såna
    Ha det gott och fortsätt njut ett tag till innan det blir kallt.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Så fint med gräs i krukorna. Visst är det otroligt att man har kunnat vara i shorts och linne den här årstiden. Men det är bara att njuta så länge det varar. Så fint bordet är som ni har fyndat. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Jättesnyggt! Har hostor i kruka och ett svart gräs. Blir inspirerad av dina bilder att flytta flera gräs till kruka.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ja men vilket bra tips. Jag har funderat på att ha perenner i krukor men inte trott att dom skulle överleva vintern. Men går det hos dig så borde det ju gå hos mig. Fast här är rådjuren hopplösa med mitt Carex som växer vid dammen. Dom äter av det helt varje år och det kommer inte igång ordentligt igen förrän i slutet av juli.

    Jag vet inte om du besökt Plantagen i Coop ännu. Annars kan jag berätta att det bara är en liten avdelning med blommor bredvid Coops egen trädgårdsavdelning. Ingen riktig butik alltså.

    Ha det bra!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  11. Jo, jag var där men blev inte så imponerad jag heller! Angående rådjuren så fungerar Trico garden alldeles utmärkt här hos oss. Vi har många rådjur i området men de har inte varit på besök alls sen jag började med sprayen./ Kram Titti

    SvaraRadera
  12. Jättesnyggt med både gräs, hostor och barr i kruka! Och grattis till en man med så gott öga. Bordet så fint och passande till stilleben.
    Värmen har varit härlig, men nu regnar det äntligen och tänk jag har njutit hela dan av att klafsa runt i stövlar och regnkappa.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Så snyggt med gräsen, och bordet är ju superläckert och en betongkotte(?), den var ju hur fin som helst. Jag har provat hakonegräs i kruka genom att ta upp bitar ur rabatten. Det växer ju som ogräs.
    //Helene

    SvaraRadera
  14. Håller med, hosta och gräs i kruka är ett måste hos mig också. Jag lägger krukorna åt sidan under en rhododendronbuske när de har vissnat ner på hösten. Alunrot är aningen känsligare, alla sorter överlever inte vintern i kruka. Träd och buskar som klarar sig i höga zoner funkar också bra i kruka, min favorit är rönnspirean. Och så har jag 5 st klottujor i kruka sedan många år. Funkar hur bra som helst i zon 2.
    Snyggt arrangerat som vanligt.
    Ha det fint
    Marta

    SvaraRadera
  15. Ja och fint också! Oftast tänker man allt i blommor men gräs och grönt är ju sååå vackert också...snygga urnor du har!
    Önskar dig en skön dag (här regnar det för första gången på veckor...)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  16. Snyggt! Jag har också hosta i kruka hela året om. Funkar fint!
    Kram Milla

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...